AMES 1
KRÖNIKA Att få personalen att investera långsikti
gt i bolaget. DET ÄR INTE ALLTID lätt att hitta rätt personal, personal som inte bara är kompetenta, utan även passar in i dagens samhälle, dvs är extremt socialt inriktade, personal som klarar av att vara en god ambassadör, ta in affärer till bolaget och dessutom inte minst fungera i gruppen på bolaget. Att kostnaden för en felrekrytering är stor vet vi. Som företagare har vi också en känsla för kostnaden att aktivt investera i medarbetare som eventuellt beslutar sig för att gå till kollegor i branschen. Hur ser vi då till att visa att gräset inte är grönare, att det de facto är mera åt det beigea hållet? Det finns olika sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, personligen tror jag på insikten av att vi spenderar stor tid av vårt liv på arbetsplatsen och därmed är det viktigt att se till att medarbetarna tycker att arbetet är roligt att gå till, att det är utvecklande, tryggt och att det ger utmaningar. Jag tror även att förtroende i kombination med krav och verktyg stimulerar många personer som också passar in på kravprofilen ovan. MEN HUR GÖR MAN för att guldplätera tillvaron? Vilka verktyg finns det för att ge nyckelpersoner incitament att långsiktigt kämpa lite extra för bolaget? Jag möts ofta av bolag som önskar att tillhandahålla nyckelpersoner med ett väl avvägt incitamentprogram. Arbetsgivare ser ofta komplexiteten och svårigheten i att göra just detta. Hur väljer man rätt modell då alla modeller inte passar för olika nyckelpersoner? Anledningen är förstås att olika människor triggas av olika upplägg och är i olika stadier av livet. Vi kan inledningsvis nämna köp- och teckningsoptionsprogram, personaloptioner, aktietilldelningar och aktier med förfoganderättsinskränkningar. GÄLLANDE ÄGANDE i sin arbetsgivare bör detta inte ges lättvindigt. Det finns många anledningar till detta och en är att man kanske inte fungerar tillsammans i ägarstyre, att personen är en duktig säljare eller uppskattad medarbetare betyder inte att personen kommer att bli en uppskattad ägare. Därtill ska nämnas att alla inte strävar efter det ansvar och den risk som ett ägande kan innebära. Det finns även möjlighet att lägga upp förmånliga pensionslösningar som möjliggör att medarbetaren ser ytterligare en dimension med att stanna i bolaget. NÄR BOLAG STÅR inför begrepp att lansera ett incitamentsprogram är det viktigt att överväga vem, varför och vad målet är, vad vill vi ge för signaler? Särskilt små- och medelstora bolag bör fundera över om det lämpar sig att göra ett generellt program eller om man ska rikta in sig på vissa personer. Hur som, ett viktigt ämne som är aktuellt för samtliga bolag som står beredda för att utvecklas in i framtiden. n LHC arrangerar er KUND-/PERSONALAKTIVITET! ● Hyr en egen loge vid en match i Saab Arena ● Ladda upp i ett VIP-rum med mat och dryck ● Exklusiv matchinfo från LHC:s sportsliga ledning ● Möjligheter till events och olika exponeringar ● Underhållning på högsta nivå när matchen startar HEMMAMATCHER LÖR 18 FEB 18.30 KARLSKRONA SÖN 05 MARS 16.00 BRYNÄS TORS 09 MARS 19.00 FRÖLUNDA B I LJ ETTER SHL FAMI LJEBI LJETT: 147,50 KR/ST (4 ST) KOMPISPAKETET: 165 KR/ST (6 ST) BOKA DIREKT PÅ WWW.LHC.EU/BI LJETT BI LJETTOMBUD: WWW.LHC.EU/OMBUD Välkomna till en trevlig kväll tillsammans med era gäster och kunder! Boka på www.lhc.eu eller 013-37 11 90 ELISABETH WEDENBERG Jur. kand. Maminza AB 34 FÖLJ LHC! Web: www.lhc.eu Facebook: www.facebook.com/LHCOffi cialPage Instagram: @LHChockey Twitter: @LHChockey 41 little BROC SITTPLATS UNDER 150 KR!