AMES 1
KRÖNIKA Fartrekord i Svenska Rallyt DEN HÄR KRÖNI
KAN kommer helt och hållet handla om Svenska rallyt och inte på ett så vanligt sätt utan helt från mina personliga upplevelser av 2017 års upplaga. Sätt er in i följande och sen kommer ni förstå att jag gillar denna sport, förlåt älskar, vilket är stor skillnad. Inför året så har bilarna blivit starkare, snabbare, tuffare och häftigare. Förra året hade Svenska Rallyt tur med vädret. Veckan innan var det barmark i hela Värmland men så kom snön precis till att rallyt skulle starta. I år, helt perfekta förhållanden även fast vi hade önskat lite mer snö så det fanns lite högre snövallar men istället fick förarna isiga vägar att åka på vilket är perfekt. Rallyt startar på torsdagskvällen med en så kallad publiksträcka inne på Färjestads travbana. Bra för publiken men inte så mycket till bilkörning men just denna gång skulle sträckan avgöra rallyt….mer om det senare. JAG GÅR UPP KL 6 för att åka 1,45 tim och sen gå i 30 minuter för att komma till sträckan som kördes i Norge. Nu började det pirra lite i kroppen. Det var där och då jag skulle få se de nya, omtalade monsterbilarna. Först på vägen, regerande Världsmästaren Sebastian Ogier i Ford Fiesta. Ett härligt ljud hörs i skogen innan den blå/silvriga Fiestan kommer farande på en liten kringlig väg där bilen i en mycket hög fart tar sig genom ett vägbyte och ut på en bred, snabb väg. Ljudet, kraften och adrenalinpåslaget gör att publiken drar efter andan i ett sus. En efter en av monsterbilarna passerar och redan där kunde vi se en som stack ut i mängden. Jari-Matti Latvala från Finland i Toyotas nya rallybil som debuterade i Monte Carlo hade högst fart, tog vägbytet snabbast och bilen såg ut att gå bäst på vägen. Känslan skulle visa sig stämma väldigt väl. Efter att också tittat på WRC2 klassen där svenske Pontus Tidemand fullkomligt skulle dominera helgen var nästa anhalt serviceplatsen. Där kommer bilarna in till service och där får de på kort tid sig en renovering. Efter det var det dags för en mörkersträcka. Bilarna kom nerför en backe och in i ett skarpt vägbyte vänster där vi verkligen kunde se hur snabbt de nya bilarna drog iväg från nästan stillastående till högsta växeln bort genom den mörka skogen, fränt! DET VAR PÅ LÖRDAGSMORGONEN den 11 februari 2017 som jag skulle få uppleva ett rekord som faktiskt inte kommer att gälla i framtiden. Vi åkte till rallyts nya sträcka ” Knon” som rapporterats som mycket snabb. Jo då, det skulle visa sig stämma. Där vi stod ca 3,5 km från mål på den närmare 3,1 mil långa sträckan kunde vi höra bilarna gå på varvstoppet på högsta växeln i långa perioder. Snittet på sträckan uppmättes till 137,8 km/h!!. Enligt obekräftade uppgifter som inte på något sätt är säkerställda så ryktades det om att förarna haft toppfarter på närmare 240km/h inne i skogen. Vissa kallar det idioti, livsfarligt eller kan sträcka sig till att inte kalla det rally. Men jag är av uppfattningen att detta var bland det värsta och fränaste jag både sett och hört även om de inte hade maxfart när de passerade där jag stod. Snittet på en sträcka får inte överstrida 132 km/h av säkerhetssjäl vilket jag kan förstå men ingen var vad jag vet i närheten av någon allvarlig olycka. Jag minns att min bror sagt att Stig Blomqvist på 80-talet med Audi Sport quattron har haft den högsta uppmätta snitthastigheten i Argentina genom alla tider. Gissa en gång vad snitthastigheten var vid det tillfället så återkommer jag till det senare. PÅ FREDAGSKVÄLLEN GJORDE rallyts dåvarande ledare Thiery Neuville ett ödesdigert misstag. På Färjestads travbana missar han en sväng, då han stöter emot ett hinder som slår sönder länkarm och styrled vänster fram och bryter därefter. En förtvivlad Belgare kunde nu se Finske Jari Matti Latvala ta över ledningen och hålla den ända till söndagens slutmål. Finnen som kört för Volkswagen har gjort succé i Toyota med en seger och en andra plats såhär långt i årets VM. Att få uppleva Sveriges största återkommande idrottsevenemang med flera hundratusen åskådare på plats i Värmland är helt obeskrivligt. Det grillas korv och hamburgare över öppna eldar, det är folkfest där finnar, svenskar, norrmän, fransmän, japaner och många fler samlas tillsammans för att uppleva sin sport. Inga maskerade människor med bengaler och smällare som vill förstöra för någon annan utan i rallysporten är alla vänner. Ett exempel på detta, under hela helgen kunde jag räkna till fyra stycken vakter och fyra poliser. Det är vad jag såg. Det som är roligt är att de hade inget att göra. Så, nu över till snitthastigheten som Stig mättes för. Jag säger det nu, beredd? Ok, 187 km/h…I SNITT! Fattar ni hur snabbt det är? Sträckan var fem mil lång. Det var och är ett rekord som inte kommer att slås. SUMMA SUMMARUM, har ni inte varit på Svenska Rallyt? Åk dit! n MIKAEL LINDH Motorentusiast 46