Året i text och bilder 2013 1
Året i text och bilder 2013 toc_1_2013
Samspel med intressenter Året i text och bilder N
etto, en strategisk etablering i Markbacken Under året öppnade Netto en dagligvarubutik i stadsdelen Markbacken. För ÖBO var det en angelägen etablering som gör att Markbacken med omnejd får en större attraktivitet. Denna typ av etableringar är en av ÖBO Lokalers strategier för att stärka våra stadsdelar och skapa service för våra hyresgäster. Just nu arbetar vi också med att Netto även ska etablera sig i en annat av våra stadsdelscentra, Haga centrum. Stadsdelscentra med liv och lust ÖBO Lokaler arbetar målmedvetet för att stärka och bibehålla attraktionskraften i våra stadsdelscentra. Ett sätt som visat sig framgångsrikt är att aktivt stimulera handlarna till ökad aktivitet för att behålla sina kunder och få dem att öka sina inköp. I tre av våra centra har vi tillsammans med handlarna en gemensam marknadsföringsbudget som ÖBO Lokaler ansvarar för i samråd med marknadsrådet som finns i de större centren. Lokalhyresgästerna ansvarar för att skapa attraktiva erbjudanden och produkter som lockar kunder till respektive butik, verksamhet och restaurang. Det här arbetssättet gör att handlarna tar ett gemensamt ansvar för att stärka stadsdelscentrat och alla är med och delar på kostnaderna. Det har också gjort att engagemanget blir större. Under året har vi också sett över miljöerna i våra centra och satsat på nya bänkar, papperskorgar, julbelysning med mera. Just julbelysning är väldigt uppskattat av våra kunder och i år har vi gjort en stor satsning och kompletterat med diverse ljus, granar och slingor. Vi har också haft en rad olika aktiviteter som marknader, loppis, musikevenemang, familjedagar med mera. I Haga centrum driver man ett projekt som heter H som i Haga (hälsa, hjärna, hjärta) som haft stor framgång. Temat är kroppen och knoppen och målgruppen är pensionärer som träffas vid fem tillfällen. Träffarna startar i gymmet eller i badet och avslutas med fika och föreläsning. Ett arbete har också startats för att stärka ÖBO Lokaler som en attraktiv part när man vill göra en etablering i Örebro, i stort som smått. Därför har vi nu satsat på bussreklam och radioreklam som sänds kontinuerligt under hela 2014. 29