GLAS 1
”En teori jag nyss fick höra är att det gröna lju
set filtrerar bort den del av ljuset som gynnar tillväxten i träden. Och det är ju det vi vill, att växterna ska gå ner i vila under vintern”, berättar Andreas Bergerson. > mens interiörer – Inredningskonst och arkitekturprofiler från Vitru vius till Tessin”. Att han hamnade på Gunnebo var därför helt i sin ordning. Han hade inte bara greppet om estetiken och mytologin utan även om hantverkets historia. Stefan Günther är nämligen verksam på Mittuniversitetet där han byggt upp Träakademien, en programutbildning i byggnadsvård inriktad mot inredningssnickeri samt utbildningar i möbelsnickeri, möbeltapetsering och smide på historisk grund. Glasskärvor med blyinfattning kvar Under restaureringsåren har därför Gunnebo blivit en plantskola för gesäller inom olika hantverk. Men även en träffpunkt för Europas samlade expertis när det gäller orangerier. Genom sitt stora nätverk har Stefan Günther ordnat symposier och 2013 hölls det första i en serie symposier som gått i orangeriets tecken. Då samlades trädgårdshistoriker, byggnadsantikvarier, trädgårdsarkeologer, konsthistoriker, hantverkare, timmermän och gäster från Arbeitskreis Orangerien in Deutschland och Stiftung Thüringer Schlösser und Gärten. Bland de senare märktes orangeriexperten Thomas Baumgartner med sina erfarenheter från bland annat restaureringen av Schloss Hof i Österrike. Thomas Baumgartner hade varit med och grävt ut källaren på Schloss Hofs orangeri och även han hade hittat grönt glas. Men bara en skärva, medan man på Gunnebo hittade två hinkar glas varav vissa bitar hade kvar blyinfattningen! Grönt glas var tydligen vanligt i orangerier om än ifrågasatt. I en skrift från 1852 kan vi läsa att växterna inte mår bra av det Fyra nyanser av grönt. Stefan Günther valde ut fyra gröna toner som han pre senterade för Peter Hellberg på anrika N.P. Ringströms Glasmästeri i Stockholm. gröna glaset. Men Stefan Günther har stått fast vid det gröna glaset. Allt skulle byggas upp som det en gång var. Trots livliga diskussioner som föregått om vad som är bäst för växterna. – Detta är en historisk anläggning. Repetitiv osäkerhet i mönstret Hur de olika tonerna i grönt skulle samspela gav upphov till nya diskussioner. Stefan Günther hade valt ut fyra nyanser som han presenterade för Peter Hellberg på anrika N.P. Ringströms Glasmästeri i Stockholm. Det fanns omkring 30 att välja mellan men nu återstod alltså fyra som skulle infattas i bly. Jobbet var klart men Peter Hellberg hade en invändning. Han menade sig veta att fyra olika sorter, detsamma vilka, i en mönsterrapport gör att ögat lätt vänjer sig. Men fem! Upplevelsen av repetition får vika för osäkerhet. En erfarenhet som Stefan Günther nu tar med sig till nya uppdrag. Stefan Günther inledde sin karriär för 26 år sedan med ett projekt i just färgat glas. Då ritade han Kafé Söderberg i Kungsträdgården i Stockholm. En hyllning till Hjalmar Söderberg, författaren till romanen Doktor Glas. Och att fyra olika komponenter i en mönsterrapport var det ideala hade han lärt sig under utbildningen. — Ödmjukhet, säger Stefan Günther, det är vad det handlar om och något man måste ha som beställare och arkitekt. Man måste hela tiden var beredd att ändra sig. Gammalt grönt glas. På Gunnebo slott hittades två hinkar med glas varav vissa bitar hade kvar blyinfattningen. 24 GLAS 3.2020 / tema: glasets vingslag / Munblåsta glas som pepparkaksdeg För Peter Hellberg på N.P. Ringströms Glasmästeri har uppdraget att slutföra glasprojektet för orangeriet på Gunnebo varit något alldeles speciellt. — Det har varit fascinerande. En 1700talsritning är man inte van vid. Självklart skulle glaset till detta 20miljoners projekt vara av >