Nöjesnytt Kalmar 1
Nöjesnytt Kalmar PÅ KROGEN
Nöjesnytt Kalmar KALMARS BÄSTA
Det är sannerligen inte många svenska band som ka
n titulera sig världsstjärnor, men Fagerstas stoltheter The Hives tillhör denna exklusiva skara. Den 1 februari kommer Sveriges för tillfället internationellt sett mest kända band till Palace i Kalmar. HIVES bandet 1993 av Randy Fitzsimmons genom att denne skickade ett brev till medlemmarna med tid och plats för ett möte. Sedan dess har Fitzsimmons i praktiken fungerat som The Hives sjätte medlem, skrivit alla deras låtar och varit bandets manager. Eller? Den brittiska tidningen NME ”avslöjade” för ett par år sedan att Fitzsimmons i själva verket var en pseudonuym för gitarristen Nicholaus Arson, något som bandet sedermera ivrigt, närmast aggressivt och gång på gång dementerat. Till och med när samma tidning kunde visa att Randy Fitzsimmons var en registrerad pseudonym för Arson nekade gitarristen och menade att det var bara ett sätt att utnyttja ett kryphål i lagen för att kunna förmedla betalning till Fitzsimmons så att han kunde förbli anonym. Sångaren ”Howlin” Pelle Almqvist kommenterade så sent som i juli i år Fitzsimmons existens för Spin Magazine: – Randy är en verklig person. I en tid när det enda sättet att bli känd på att är att visa röven på TV blir folk skeptiska när det finns de som inte vill synas. Det är som med religion; antingen tror du på det eller så gör du det inte. T GÅR NER I ROCKGRUVAN Hur det än är med den saken finns det inget tvivel om att bandet när de släppte sitt andra album Veni Vidi Vicious (debuten Barely Legal gick ganska obemärkt förbi) steg fram som garagerockens räddare. Med låtar som Main Offender, Die, All Right! och Hate To Say I Told You So visade de att de inte bara skrev lika hårda som kärnfullt hitkänsliga låtar, utan också var textoch imagemässigt smartare än alla andra. Och när man talar om smartness går det inte att komma undan hur The Hives klär sig och rör sig på scen (och utanför – tidningen Café utsåg 16 | nöjesnytt he Hives status i rockvärlden är på alla sätt välförtjänt, men bandet har genom åren varit extremt bra på att odla sin image och myten om sig själva. Enligt denna myt startades Pelle Almqvist till Sveriges bäst klädda man 2009). De enhetliga, alltid svart-vita kostymerna – på senare tid ersatta av frackar – och den enkla, men ack så effektiva scenkoreografin är numera en så stor del av vilka The Hives är att de nu förknippas nästan lika mycket med hur de ser ut som hur de låter. Imagen är inte heller något som känns påklistrat eller sökt, utan en naturlig utveckling från de där stiliga 60-talsbanden som Pelle och co älskar så högt. Dessutom har enhetligheten en praktiskt förklaring, menar Pelle: – Man kan slippa tänka på kläder under turnéerna. Vi tar bara på oss dem och går ner i rockgruvan och bryter rock. TAMBOURINE-HÄRVAN Med sitt tredje album Tyrannosaurus Hives fick bandet 2004 sitt stora internationella genombrott. Förutom fem (!) Grammisar och hits med Walk Idot Walk, Two-Timing Touch And Broken Bones och A Little More For Little You vann bandet också pris för Bästa Utländska Band och Bäst Klädda Band (så klart) på NME Awards i Storbritannien. Vid det här laget hade The Hives skrivit på ett skivkontrakt med Universal som ryktas ha gett dem 50 miljoner dollar och när det var dags för uppföljaren valde bandet att samarbeta med det hajpade producentteamet The Neptunes, kända för att ha skrivit och producerat hits åt Jay-Z, Beyoncé, No Doubt, Justin Timberlake och Kanye West, för att nämna några. Några större utvikningar från The Hives patenterade sound bjöd inte The Black And White Album på när det släpptes 2007, däremot en brottarhit i Tick Tick Boom, och ett rejält kliv in på den amerikanska marknaden. Trots framgångarna var bandet missnöjda med skivbolagets promotionstrategi och valde när det blev dags för en uppföljare att både producera och släppa det nya albumet själva. Detta föregicks dock av skriverier om den så kallade Tambourine-härvan, där bandet stämde Tambourine Studios på 8,9 miljoner kronor och i sin tur blev stämda av The Cardigans på 18,5 miljoner. Bakgrunden var att det upptäcktes att Tambourine fört över stora summor pengar mellan artisternas bolag, transaktioner som de inblandade artisterna säger sig inte ha en aning om att de gjorts och att det har skett utan deras tillstånd. Pelle Almqvist kommenterade tvisten, som ännu inte är löst, i tidningen King så här: – Man tar sig till replokalen, sitter och svarar på några mejl från advokater, stirrar in i väggen i två timmar och sedan åker man hem. Affärer är lite som personlig hygien: Alla vet vad man gör på morgonen, men man behöver inte prata så mycket om det. Det går lite stick i stäv mot vad åtminstone vi tycker att rockband ska hålla på med. STARKA, LYCKLIGA OCH FÖRVÄNTANSFULLA Trots detta lyckades The Hives ändå skriva och spela in Lex Hives, som släpptes i juni 2012 till lysande recensioner. Bandet lät engagerat, taggat och sammansvetsat, något som också Pelle också bekräftade i en intervju med NME: – Vi mår riktigt bra nu. Starka, lyckliga och förväntansfulla. Det har varit några hemska år för bandet. Vi har dock lämnat de mörka tiderna, men vi hade många problem. Problem av alla de slag. Rock'n'roll-problem. För närvarande är The Hives ute på turné, Lex Hives klättrar på listorna runt om i världen och den ångande rock'n'roll-maskinen verkar onekligen må bättre än på länge. På frågan om hur länge The Hives kan hålla på som de gör ger Pelle också lugnande besked till alla fans: – Vi har svurit en blodsed om att hålla på tills vi är klara. Jag är helt säker på att jag gör det som är rätt. Vi ska rida den här hästen tills den stupar. s TEXT: OLA KARLSSON THE
Nöjesnytt Kalmar INUNDER
Nöjesnytt Kalmar TRENDSPAN
Nöjesnytt Kalmar TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Kalmar JULKLAPPSTIPS
Nöjesnytt Kalmar STUDENTLIV
Nöjesnytt Kalmar SERIER
Nöjesnytt Kalmar NOTISER
Nöjesnytt Kalmar DIGILISTAN
Nöjesnytt Kalmar RECENSIONER