Verko 1
LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET LEGOARBETEN - LEDIG
KAPACITET VO 11/17 VO 11/17 DIGITDIGITALISERING är nyckeln till enALISERING är nyckeln till en konkurr konkurrenskraftig fördel i bilindustrin enskraftig fördel i bilindustrin Gunnar Skagerlind, Försäljningschef Industry på Siemens Financial Services, Sverige Stadigt lyft i fordonsproduktion Sedan en dramatisk nedgång under fi nanskrisen i slutet av förra årtiondet har den svenska motorfordonsindustrin äntligen återhämtat sig. Nyregistreringar av fordon har under de första fyra månaderna ökat med 2,6 procent, vilket enligt BIL Sweden tyder på en mycket stark marknad då föregående år var ett rekordår1. Tack vare en stark konjunktur, låga räntor, hushållens ökade köpkraft och det ökade intresset för att privatleasa sin bil har vi sett ett stadigt upplyft i både nybilsintresset2 och fordonsproduktion. Fordonsindustrin har länge varit en av de viktigaste branscherna i Sverige och tillsammans med fordonsunderleverantörer sysselsätter sektorn ca 135 000 personer och utgör en av våra största exportnäringar. Liksom resten av tillverkningssektorn är bilindustrin för närvarande i färd med att digitaliseras, en resa som introducerar fördelarna med en digital, uppkopplad, automatiserad och datarik värld till tillverkningsmiljön. Storskaliga tillverkare verkar leda den digitala omvandlingen. Det är troligt att detta beror på de komplexa multisystemutmaningar som de måste klara samtidigt som de tenderar att ha större resurser jämfört med sina små och medelstora (SME) motsvarigheter. Ändå spelar små och medelstora bilproducenter en viktig roll inom sektorn. Dessa inkluderar precisionsteknikföretag som tillhandahåller specifi ka delar och komponenter. Under de närmaste åren förväntas stora förändringar i de bakomliggande teknologiplattformarna hos små och medelstora tillverkare, där digitaliserad utrustning och system blir en nyckelfaktor i deras framtida konkurrenskraft på en alltmer globaliserad marknad. I bilbranschen erbjuder digitalisering ett antal konkurrensfördelar för precisionsteknikföretag. 54 www.verko.se Exempelvis kan virtuell produkt- och processmodellering minska tiden för nya produkter att komma ut på marknaden4. I tillverkningsläget tillåter robotik och automation tillverkare att producera samma produktvolym till lägre kostnad eller att tillverka mer och / eller bättre produkter för samma kostnad. Digitalisering kan också ge data om produktionsmönster som kan analyseras för att identifi era efterfrågescykler, vilket möjliggör bättre resursplanering och minskat slöseri. Dessutom kan prediktiv modellering, baserat på data från tillverkningsprocesser, öka tiden en maskin är i drift genom att initiera förebyggande utrustningstjänster. Även om energi ofta är en av de största och mest tvetydiga utgifterna för tillverkare, kan digitalisering hjälpa tillverkare att spåra energikonsumtionsmönster och därigenom få insikt i avfall, överkomliga utrustningsfel, överensstämmelse med regler med mera. Det är uppenbart att möjligheterna att dra nytta av digitalisering för tillverkare inom sektorn är omfattande. För att dra nytta av dessa fördelar känner emellertid allt fl er bilfabrikanter trycket att investera i ny teknik eller uppgradera befi ntlig utrustning och teknik oftare. 1 BIL Sweden, Näst bästa juli någonsin för nya bilar - trots färre registreringsdagar, aug 2016 2 BIL Sweden, Näst bästa juli någonsin för nya bilar - trots färre registreringsdagar, aug 2016 Tillgång till modern teknik viktig för att kunna möta den globala efterfrågan För att kunna konkurrera i en allt mer expanderande och konkurrensutsatt fordonsmarknad, behöver SMEs ha tillgång till modern teknik med tillräcklig kapacitet för att kunna möta den ökande globala efterfrågan. ELMIA SUBCONTRACTOR 14 - 17 november