KIA STORY 1
Bra kupéutrymme och hög sittställning som ger god
överblick över omgivningen. VI SMYGER LJUDLÖST ut ur garaget, upp för sista branten och ut på gatan. Nya Kia Niro överraskar på många sätt. Inte bara mig bakom ratten, utan också fotgängarna som inte hör oss komma eftersom de är vana vid frustande dieselmotorer. Framtiden är här – och den är både tyst, behaglig och bränslesnål. Nya Kia Niro är en hybridsuv som kombinerar en 43-hästars elmotor och en 105 hästkrafter stark 1,6-liters bensinmotor med en sexväxlad dubbelkopplingslåda. Resultatet är en miljöklassad och – även i verkligheten – bränslesnål kamrat med plats för en hel familj. FÖRST EFTER NÅGRA hundra meter startar bensinmotorn med ett dovt surr. Inkopplingen sker sömlöst och i körkänsla märker vi ingen skillnad. Förutom att det finns mer kraft tillgängligt, förstås. Tillsammans utvecklar el- och bensinmotor 141 hästkrafter och 265 newtonmeter och tack vare eldriften finns kraften alltid närvarande för snabba accelerationer och trygga omkörningar. Några omkörningar blir det dock inte frågan om här, när vi glider fram på Södermalms trånga gator i Stockholm. Här växer uteserveringarna sig allt större samtidgt som fotgängare och cyklister börjar ta tillbaka ytan som varit bilismen till låns i årtionden. I framtiden är det kanske inte en rättighet att köra bil mitt i stan – men vi njuter så länge vi kan. Förutom den behagliga tystnaden så skänker drivlinan i Niro ett lugn till körningen. Växlingarna sköter dubbelkopplingslådan smidigt samtidigt som styrning och köregenskaper känns väl avstämda. Det här är ingen crossover med sportiga ambitioner, snarare en användarvänlig kamrat med hög sittställning för en bra överblick av omgivningen. UNDER SKALET FINNS den nyutvecklade eco-plattformen som tagits fram helt åtskild från nuvarande modellers plattformar. Förutom plats för hybriddriftens komponenter har den också ett långt axelavstånd som ger stabilt uppträdande på vägen, bra kupéutrymmen och korta överhäng fram och bak. Dessutom är plattformen ett led i Kia Motors mål att reducera bränsleförbrukningen med 25 procent till 2020 jämfört med 2014, bland annat genom att minska vikten på bilarna. För även den ska ner: fem procent under samma period. I Niro väger exempelvis framstolarna 1,3 kilo mindre än i någon annan Kia-modell och 52 procent av karossen består av avancerat lättviktsstål KIASTORY 2/2016 23