Maskinkontakt 1
Maskinkontakt ENTREPRENAD
Maskinkontakt GRUS, DEMOLERING, ÅTERVINNING UTRUST
NING
Maskinkontakt GRUS, DEMOLERING, ÅTERVINNING ARBETE
N
Maskinkontakt SKOG- OCH MILJÖ
Maskinkontakt RESERVDELAR OCH UNDERHÅLL
Maskinkontakt KÖPES/LYFTSEKTORN
MK 9/16 Entreprenadsektorn Lyft Simulatorn från U
meå gör kranförarna till kontorsarbetare Den nya fjärrstyrningen i Rotterdam startade 2011. Idag har samtliga kranförare i Dubai och i två av Rotterdams hamnar utbildats i det nya systemet. Hamnen i Rotterdam är den största i Europa med över sju miljoner containerlaster per år. Tidigare satt förarna ensamma i hytter i toppen av de 60 meter höga kajkranarna. Men sedan ett par år tillbaka jobbar de i ett gemensamt kontrollrum på området – ibland flera kilometer från själva lastplatsen. Simulatorerna kommer från det Umeåbaserade teknikbolaget Oryx. – Det som är unikt i Rotterdam är att fjärrstyrningen möjliggör att operatören arbetar i kontorsmiljö, både i skarp drift och i träning med simulering. Utrustningen får föraren att känna att han eller hon sitter där bland kranar, linor och vajrar. Med högklassig grafik och realism. Känslan är mycket realistisk, säger Derny Häggström, grundare och vice vd på Oryx. Oryx startade sin verksamhet 1999 med simulatorer för att provköra skogsmaskiner. Efter hand har arbetsfältet vidgats till bland annat kranar, truckar och grävmaskiner. Fram till i dag har företaget sålt och installerat 600 simulatorer som tränar fordonsförare i olika manövrar. Nu utvecklas i snabb takt nästa steg – avancerad fjärrstyrning. Från sin plats kan föraren både träna upp sin förmåga och sedan med ett enkelt kommando gå över i riktigt läge. Fjärrstyrningen i Rotterdam innebär inte att kranförarna försvinner helt och hållet. Många jobbar fortfarande kvar vid manöverborden. DEMCON, Stockholm 29 - 30 september Kontrollrummet i Rotterdam där Oryx-simulatorer kopplats ihop och integrerats med styrsystemet från ABB Foto: Hans Nordlander/ABB Foto: Hans Nordlander/ABB Och även om de blir färre i framtiden tar det tid innan de försvinner helt och hållet. – Jag tror att det kommer att se ut så här i flera branscher. Man vill komma till helautomatisering och fjärrstyrda bilar. Men det kommer först på cirka tio års sikt. Under denna period kommer inslagen av fjärrstyrning att öka för att gradvis gå över i automatiskt läge, säger Derny Häggström. Detta är en artikel från Ny Teknik. Läs hela artikeln här>> www.maskinkontakt.se 55
Maskinkontakt TRANSPORT
Maskinkontakt NÄTREGISTRET
Maskinkontakt MÄSSOR MASKINVISNINGAR OCH EVENEMANG