Advokaten 1
Fokus Advokatundersökningen Att mannen upplever a
tt tempot har ökat på bara tre år tyder på att förutsättningarna inom advokatyrket förändras snabbt, menar Näsström. Svaret kan också vara ett tecken på att tempot och det individuella ansvaret ökar snabbt tidigt i karriären. Merparten av landets drygt 5 000 advokater anser att utvecklingen har både positiva och negativa effekter. En av respondenterna i studien beskriver teknologin som ett tveeggat svärd som för både gott och ont med sig. ”Det är bra att kunna fixa saker på distans och när det passar mig bäst. Men mindre bra att ständigt vara uppkopplad”, svarade en 50-årig manlig affärsjurist i en storstad. En 50-årig kvinnlig affärsjurist med stor erfarenhet av yrket delar hans uppfattning: ”Tekniken har speedat upp saker och ting men också underlättat.” En viktig och positiv effekt av utvecklingen, som lyfts fram i studien, är att advokaternas klienter i dag är mer pålästa eftersom de har bättre tillgång till lagar och annat material. Skillnaden mellan yngre och äldre visar sig i undersökningen. De yngre är mer skeptiska till utvecklingen och ser inte förändringen lika positivt som äldre. ”Det är negativt att aldrig kunna vara helt ledig”, svarade en 30-årig manlig affärsjurist. Just den ökande tillgängligheten beskrivs av flera advokater som ett problem. När advokaterna tar med sig sina mobiltelefoner och läsplattor hem på kvällen och när de åker på semester följer även arbetet med – och kraven på att e-post ska besvaras omedelbart. ”Gränsen mellan arbete och fri”Det går inte att säga att eftersom advokaterna är mer stressade i dag är det sämre kvalitet på det jobb som de utför. Det beror på att hög effektivitet, ÖKAD TILLGÄNGLIGHET En sida av IT-utvecklingen är att datorer och mobiltelefoner gör att det har blivit möjligt att vara tillgänglig för klienter och kollegor utanför arbetsplatsen – det går att arbeta hemifrån i större utsträckning än tidigare. Många advokater anser att tekniken och tillgången till e-posten är enbart positiv. Merparten av dem är medelålders och äldre män. – De har inte vuxit upp med IT på samma sätt som sina yngre kollegor och kan därför släppa e-posten lättare, säger Jens Näsström. samvetsgrannhet och stort engagemang också är väldigt karaktäristiskt för advokater.” Jens Näsström tid suddas ut”, svarade en 50-årig kvinnlig affärsjurist i en storstad med lång erfarenhet av yrket. Det är främst de som har många svåra arbetsuppgifter som ägnar mycket tid åt arbetsrelaterad epost när de egentligen är lediga. KLIENTERNA OCH SNABB RESPONS En annan skillnad mellan äldre och yngre advokater är att de yngre är mest otåliga och förväntar sig svar på e-post de har skickat snabbare än kollegor som var verksamma före de smarta telefonernas tid. Samtidigt har klienterna högre förväntningar på snabb respons än tidigare. – På 1970- och 1980-talen formulerade klienten ett problem, lade det på lådan och advokaten hade två veckor på sig att svara. I dag kan klienten skicka ett mejl på morgonen och vara upprörd om det inte har kommit ett svar före lunch, säger Jens Näsström. Till viss del bidrar advokaterna själva till att driva upp tempot, menar Näsström. Ofta utgår de från att en förfrågan från en klient måste besvaras med vändande e-post, utan att fråga om så verkligen är fallet. – Som delägare vill man ge bästa möjliga service och frågar inte när klienten behöver få besked. Det gör att nästa gång klienten kontaktar advokaten förväntar sig klienten ett snabbt svar, säger Jens Näsström. AVVIKER FRÅN MÖNSTRET Normalt är den som är stressad mindre effektiv och utför ett sämre jobb. Men advokater avviker från det mönstret. Näsström menar att advokaterna på ett mycket intressant sätt skiljer sig från andra yrkesgrupper. – Det går inte att säga att eftersom advokaterna är mer stressade i dag är det sämre kvalitet på det jobb som de utför. Det beror på att hög effektivitet, samvetsgrannhet Advokaten Nr 5 • 2017 25 » Jens Näsström.