Svensk Golf 1
NYA ANSIKTEN Green Queens målgrupp ligger inom et
t ålderssegment som till stor del saknas ute på golfklubbar idag. UNDER EN LÅNG RAD år har Golf örbundets statistik över aktiva flickjuniorer (i synnerhet) och kvinnor (i allmänhet) pendlat mellan dyster och alarmerande, något som 2017 symboliserades av att hälften av alla aktiva kvinnor var födda 1960 eller tidigare, medan medianlinjen för män hamnade på 1968. Svenska Golförbundet har givetvis belyst och bemött problemet genom satsningar som 50/50-visionen. Låt oss konstatera att koden ändå varit svårknäckt. Kanske är Green Queens något på spåren? – Vi har sänkt trösklarna för att komma in i golfen, säger Emma-Matilda Steen som är en av de tre delägarna i Green Queens. – Många tror att man måste vara på ett visst sätt, eller se ut på visst sätt på en golfbana. Många vågar inte ens gå ensamma till rangen. Där har vi hjälpt tjejer som är nyfikna på golf att hitta andra att spela golf med, säger Sofie Källström, även hon delägare. FRÖET TILL GREEN QUEENS såddes så sent som 2015, när några tjejer ville ta grönt kort. Men de ville inte göra det på egen hand. Det började med ett litet upprop på Facebook. Fler tjejer anslöt och idag har communityn 850 medlemmar. Det är en av den gångna sommarens många soliga dagar när vi besöker ett av Green Queens event på Kungsängens GC utanför Stockholm. På Kungsängen finns två banor och givetvis spelar de 72 deltagande kvinnorna på den bana som heter Queens. På den andra banan, Kings, spelar lika många killar. Men de är bara inbjudna just den här dagen, kanske för att den efterföljande festen ska bli lite roligare. För Green Queens är en klubb som bara är öppen för kvinnor. Green Queens startade i Stockholm, men nu har man börjat med aktiviteter i andra delar av landet också. I år har de noga valt ut och ”Green Queens-certifierat” golfanläggningar i några av Sveriges största städer. Målet är att arbeta med dessa anläggningar för att skapa moderna event och lokala kvinnliga sociala nätverk som kommer dra till sig fler unga kvinnor till golfen. Först ut är Öster åkers GK i Stockholm, Öijareds Golf resort i Göteborg och Bokskogens GK i Malmö. Det förs även dialoger kring certifieringen med flera banor i andra städer. – Det har exploderat det senaste året, men det ligger strategiskt arbete bakom, vi vet vad vi vill och vad vi gör. Bara i år [augusti 2018, reds anm] har vi fått 70 nybörjare som aldrig hållit i en golfklubba tidigare, säger Sofie Källström. Att vara medlem i communityn kostar 399 kronor per år. Målgruppen är i första hand kvinnor mellan 22 och 39 år. – Vi har valt en målgrupp som kanske upplevs som krånglig rent strategiskt, eftersom de inte redan finns på banan i stora antal. Men om jag drev en golfklubb skulle jag vilja ha dit den här målgruppen, det drar killar också. Många killar vill vara där tjejer är, säger Sofie Källström. – Anledningen till åldersindelningen är just att det är den här målgruppen som framför allt saknas ute på banorna. Efter juniortiden faller många ifrån och ökningen sker SVENSK GOLF 6–2019 77 ” Vi har sänkt trösklarna för att komma in i golfen. Vi har hjälpt tjejer som är nyfikna på golf att hitta andra tjejer att spela med.”