Säkerhetsinstallatören 1
Mats Long i en dörrmiljö med Gezes unika dörrauto
matik, Powerturn. MALL OF SCANDINAVIA -PRESTIGEPROJEKT I Sverige går cirka 60 procent av försäljningen till nyproducerade byggnader. – Det stora köpcentret Mall of Scandinavia i Solna är vår hittills största leverans av skjutdörrar. Vi säljer också så kallade hermetiska skjutdörrar. Då skapas ett övertryck som hindrar bakterier från att komma in i renrumsmiljöer, till exempel operationssalar, berättar Henrik Robertsson. HUR VILL DU BESKRIVA ER ROLL PÅ DEN SVENSKA MARKNADEN? –Vi är en liten men snabbfotad spelare. Bakom oss har vi vårt starka, tyska moderbolag. Det är en trygghet för oss, våra kunder och samarbetspartners. Gezes produkter är marknadsledande i Tyskland och innovationstakten hög. Men så långt det går anpassar vi produkterna för den svenska marknaden, säger Henrik Robertsson. VILKA FRAMTIDA UTMANINGAR STÅR GEZE INFÖR? –Vi har ett starkt varumärke, bland annat när det gäller våra tekniklösningar för brandgasventilation. Nästa utmaning är att öka försäljningen av våra produkter för fönsterteknik, liksom av övervakningssystemet Geze Cockpit. Digitaliseringen innebär ett ökat behov av medarbetare med kompetens inom it samt styr- och reglerteknik. Rekryteringen av sådana medarbetare innebär en utmaning, eftersom många företag efterfrågar den kompetensen, menar Henrik Robertsson. GEZE VÄRNAR MILJÖN PÅ OLIKA SÄTT –Ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt ansvar utgör grunden för vårt globala hållbarhetsarbete. Vi följer miljöstandarden ISO 14001 och produkterna finns med i Byggvarubedömningen och Sunda Hus, två forum för att underlätta miljömedvetna val av material och produkter för byggmarknaden, berättar Henrik Robertsson. Framtidstron är stor hos Geze. Men för att vi överhuvudtaget ska ha en framtid måste alla likt Geze aktivt delta i kampen mot den globala uppvärmningen. Det är en ödesfråga för hela mänskligheten. SÄKERHETSINSTALLATÖREN 4-2019 33