Sten Omslag Ted Zaar
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Restaurerad slottsport,, kalkste
nsbord, norska kraftverk, mm
Sten Stenbrottet: Malungsgruvan
Sten Intervju: Magnus Rönn
Sten Projekt: Bro Park
Sten Projekt: Nattugglan på Södermalm
Sten Projekt: Villa Klingberg
Sten Projekt: Helsingborgs central
Sten Porträttet: Ted Zaar
PORTRÄTTET TED ZAAR FAKTA KONSTNÄRER SOM TED ZAAR
HAR ARBETAT MED Gunilla Bandolin Cristian Blystad Lief Bolter Bård Breivik Monika Dennis Larsson Mickael Fagerlund Sigurður Guðmundsson Clas Hake Marmor kvinnan som den brittiske konstnären Julian Opie valde att skippa. ”Hur många stenar har jag gjort under 30 år? Tänk om man kunde ställa upp allt på ett ställe.” – Jag kan slå på en sten och känna direkt att det inte kommer att fungera, då får man vända på den. Det kommer en del ungdomar till Zaarstone och vill testa yrket. – Men när de får damm i ögonen, gör fel, slår sönder och slår sig på fi ngrarna, när det blir kallt ute, då är det inte så kul längre. Ted berättar att om man har arbetat med sten i ungefär två år, då brukar det vända. Då händer det något i själen, då stannar man kvar i jobbet. – Det uppstår en viss sorts stolthet: Fy fan vad fi nt, det här är kul. Man blir en stenarbetare. A 30 rbetsdagen lider mot sitt slut och det dammiga gänget samlas kring ett av de stora blocken. De bitar som ska slipas bort är markerade, någon ska jobba kväll, det är brådis. Folk samlar ihop sina saker och går hem, arbetsplatsen stillnar av, det är en speciell stund. Ted måste in i såghuset en sista gång, se över alltihop inför nat - tens sågning. Maskinerna sköter sig själva, men blocket måste stå rätt så att det inte spricker i processen. Material, tid, teknik, allt är en pågående ekvation. En ny såglina kostar 13 000 kronor och håller en vecka. – Jag fi ck mer betalt för stenen förr, men å andra sidan är såglinorna en tredjedel så dyra i dag, de sågar dubbelt så hårt och varar dubbelt så länge. Men botten är nog nådd på priset. En långtradare stannar vid vägen. Några pallar med kantsten baxas ombord, ännu en sändning rullar ut i världen. Klagomål från grannar är inte ovanligt i stenindustrin. Zaarstone har också haft en del problem med åsikter om ljud och damm. Olika synsätt på naturen står mot varandra. Vad ska ett landskap användas till? Rekreation, tystnad, vila, eller ska man försöka utnyttja dess tillgångar, skapa arbeten och få en levande landsbygd här i trakterna av ”Skånes Norrland” – de knalliga skogstrakterna som i dag är drabbade av ungdomsarbetslöshet och där många unga ger sig av? Det är svåra avvägningar. Ted berättar att han ibland på fl ygplatser kan få syn på stenarbeten han högg för många år sedan. – Hur många stenar har jag gjort under 30 år? Tänk om man kunde ställa upp allt på ett ställe. Han börjar räkna ton, det blir tusentals bara på ett år. Han funderar vidare, över själva berggrunden och upplevelsen av de enorma mängder sten vi har under fötterna. I ett stenbrott där det tas ut tre till fyra lastbilar varje vecka syns knappt någon skillnad i botten efter ett år. – Det fi nns 40 000 ton sten bara i en meters sänkning. I gräset i skogsbrynet bakom kontoret ligger en märklig kvinno staty, ett slags Påsköfi gur, halvt bortglömd som om den övergivits där för hundratals år sedan. Figuren är ett oavslutat projekt med den norske skulptören Kristian Blystad. Någon dag – kanske – ska Ted Zaar ge sig på stenkolossen igen, göra klart jobbet. Det handlar om pengar och tid, men också om något annat: nyfi kenhet kanske och stolthet, absolut. Ni vet, att hugga sten … ■ Gene Highsten Jenny Holzer Sabina Hornig Gustav Kraitz Marit Lyckander Walter De Maria Johannes Michler Hilde Mölum Takashi Naraha Jesper De Neergaard Julian Opie Leo Pettersson Pål Svensson
Sten Projekt: Hönö minneslund
Sten Projekt: Lyceum
Sten Stenpriset 2016: Finalisterna
Sten Hemma hos: Slite Stenhuggeri
Sten Krönikan: Karin Tyrefors
Sten Småsten: Landernäs solpaneler & krigsminne i
granit
Sten Småsten: Sibbhults stenmuseum
Sten Fråga Kurt & Kai: CE-märkning, trapptips och
polish eller ej
Sten Medlemsförteckning