NÄSTA GENERATIONS STUDIEHJÄLP FÖR JÄGAREXAMEN Eft
ersom vi jobbat i många år med både jägare och utbildning av jägare så har vi med tiden känt att det saknas ett roligare och mer lättsamt alternativ som studiehjälp till att läsa till Jägarexamen. -Vi vill att appen ska fungera som en studiehjälp till den som håller på eller ska börja att läsa jägarexamen säger Johan på Fritid & Vildmark. Appen ska sporra till ökade studier där man kan ta tillvara de små stunder man har under dagen, exempelvis bussresan. Frågorna skall vara instruktiva och lätt att förstå. Tyngdpunkten ligger på säkerhet och förståelse för samspelet mellan jägare, djur och natur. Frågorna och idéerna rådde det ingen brist på och när vi fick kontakt Fredrik Högberg och Johan Öhgren på företaget More Media i Piteå. De har jobbat med liknande projekt så kändes det som vi var på samma linje och vi tog steget att utveckla nästa generations studiehjälp för jägarexamen förklarar Johan. Vi förvaltar ett fantastiskt kulturarv i jakten och skall vara stolta över den, därför ville vi också att man skulle kunna visa vänner att man läser jägarexamen. Där föddes även idén att kunna visa det så kallade Troférummet i sociala medier. Det vill säga visualisera vilka delar man klarat av. Appen fungerar lika bra till böckerna från Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund. Appen har premiär under juli månad och kommer kunna laddas ner till både Iphone och Android. tionerna så låste vi upp nya och när alla i ett kapitel var avklarade kunde man sätta igång med nästa kapitel. För att ge någon form av belöningar för varje kapitel man klarade skulle man få en trofé till sitt troférum. I slutet av appen ville vi också simulera ett riktigt slutprov för jägarexamen så då får användaren möjlighet att svara på 70 frågor från alla olika avsnitt. Troféerna skulle man sen kunna dela i sina sociala nätverk. Johan Öhgren på More Media som har varit med sedan start i utvecklingen av den nya appen säger så här: När vi fick uppdraget att skissa på appen Nya Jägarskolan fanns det några grundläggande saker vi ville jobba med. I de flesta liknande appar vi kunde hitta på marknaden saknades all form av gamification. Vi ville att användaren skulle triggas av att klara del för del för att låsa upp nya kapitel och avsnitt. Det löste vi genom att strukturera upp innehållet i sektioner, undersektioner och frågor. Vartefter användaren klarade undersekNär det gäller helhetsupplevelsen så eftersträvade vi en formmässigt spännande produkt och flera olika frågetyper. Vi jobbade därför med allt ifrån textbaserade frågor och bildfrågor till ljud och videofrågor. För att undvika en situation där användaren lär in svarsmekaniken istället för att faktiskt fokusera på frågornas egentliga innehåll så byggde vi en slumpmotor för både frågor och svarsalternativ och appens drygt 1000 frågor blandas därför i sina respektive undersektioner säger Johan Öhgren. NY APP PREMIÄR I JULI!