Fokus Placeringar Placera som ett aktieproffs
Fokus Placeringar Bäst i klassen
Fokus Placeringar Håll koll på sommarens händelser
Fokus Placeringar Lästips för hängmattan
Fokus Placeringar ”Framtidens bilar behöver ännu m
er säkerhet”
INTERVJU / Mikael Bratt finnas med. Och om utveck
lingen skulle gå mot att folk frångår traditionen att äga sin egen bil för att i stället satsa på kollektivt ägande och samåkning – då gynnar det Autoliv. – Säg att man upprättar en kollektiv bilflotta för ett samhälle. Då fångar man in trafikanter som i dag inte har bil, så antalet bilar behöver inte minska, säger Mikael Bratt. De enskilda bilarna i en flotta som ingen gräns. Hos enskilda kunder har vi marknadsandelar som vida överstiger de nivåer där vi befinner oss totalt. Så det finns potential i de enskilda bilmärkena. Förändringarna inom bilproduktio12 nen är heller inget som oroar Mikael Bratt. Även om bilproduktionen precis varit inne i en svacka är antalet bilar i Kina och Indien långt ifrån de volymer befolkningarna vill ha. – Produktionen har alltid fluktuerat men över tid betyder det inte mycket. Nu har vi sett sju-nio månader med sjunkande produktion, men andra halvåret räknar prognosmakarna med att den ökar igen. Helåret 2019 förväntas landa på minus en procent. Vi gör inte dessa prognoser själva utan förlitar oss på oberoende statistik, säger han. MÅNGA SPEKULERAR I hur framtidens bilar kommer att se ut, men för Autoliv är detta egentligen neutralt. Oavsett vad som händer och hur man kommer att köra, behövs passiv säkerhet – i framtiden ännu mer än i dag. Nu gäller det att AUTOLIV Försäljning, MUSD Rörelseresultat, MUSD Resultat per aktie, USD Utdelning per aktie, USD 2018 2017 8 678 8 137 686 860 4,31 6,68 2,46 2,38 Källa: Autoliv utveckla den och anpassa den till nya sätt att framföra fordonen. Stora framsteg har redan gjorts. – Helt självkörande bilar, som du kan sova i medan den tar dig dit du vill, är långt borta. Vi kallar detta för nivå 5. Men vägen dit är viktig för oss. Våra produkter är kritiska för att utveckla nivåerna 3 och 4. Då är din bil inte helt självkörande, men du kan slappna av långa stunder. Där måste vi leverera lösningar som räddar liv vid olyckor, säger Mikael Bratt. Det är Autolivs specialitet att lista ut hur folk beter sig. Den dag föraren fäller sätet nästan horisontellt trots att bilen rör sig, måste bältet ändå fungera utan att föraren glider ur det. Och krockkudden måste omsluta hela huvudet, eftersom man annars kan få vridskador. Omsorgen om fotgängare och cyklister utanför bilen ökar också. Mikael Bratt berättar om en olycka som nyligen inträffade i Tyskland, där en 12-årig pojke klarade sig mer eller mindre oskadd efter att ha blivit påkörd – tack vare den körande bilens utvändiga krockkudde. – Det är bland annat alla dessa nya krav som gör att marknaden för passiv säkerhet kommer att växa minst 3 procent per år framöver, säger Mikael Bratt. HUR FRAMTIDENS BILAR drivs spelar heller ingen roll för Autoliv – eller hur man äger den. Oavsett om bilen drivs av bensin, el eller gas måste säkerheten används av många kommer att utnyttjas mycket flitigare än dagens bilar som står parkerade 90 procent av tiden. Det innebär större slitage, kortare livslängd och högre produktion. En annan aspekt är att säkerhetsinnehållet i sådana bilar måste öka. – Om ett par utan barn köper bil i dag kanske de inte bryr sig om att ha krockkudde i baksätet, det behövs ju inte. Men om bilen ska utnyttjas av många, också barnfamiljer, drivs säkerhetsinnehållet i bilarna upp. Mikael Bratt ser alltså inga större hot mot Autoliv. Eller? – Utmaningarna ligger i att hela tiden ligga i framkant och se till att leverera kvalitet och tillförlitlighet i den dagliga produktionen. Vi måste driva innovationen och produktiviteten för att tillsammans nå ständiga förbättringar. Historiskt har vi varit först i branschen med många uppfinningar, det ligger i vårt DNA. Men det kommer inte automatiskt. Det gäller att utmana organisationen att förstå kunderna. SAMMANTAGET HAR Mikael Bratt inte på något sätt gett upp sina mål om att nå en försäljning över 10 miljarder dollar och en justerad rörelsemarginal på 13 procent, utan att specificera när. – Vi har potential att nå dem. Jag kommer tillbaka till när det kan ske, säger han. n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.
Fokus Placeringar Aktieportföljen redo för andra h
alvlek
Fokus Placeringar Ljusare för svenska aktier trots
oro
Fokus Placeringar Aktuella placeringar
Fokus Placeringar Fokus på förvärv