Nöjesnytt Kalmar 1
Nöjesnytt Kalmar Sida 2
Nöjesnytt Kalmar Sida 3
Nöjesnytt Kalmar Mingel
Nöjesnytt Kalmar Sida 5
Nöjesnytt Kalmar Sida 6
Nöjesnytt Kalmar Sida 7
Nöjesnytt Kalmar Veronica Maggio
Nöjesnytt Kalmar Sida 9
Nöjesnytt Kalmar Europe
Nöjesnytt Kalmar Sida 11
Nöjesnytt Kalmar The Ark
Nöjesnytt Kalmar Sida 13
Nöjesnytt Kalmar Sida 14
Nöjesnytt Kalmar Sida 15
Nöjesnytt Kalmar Daniel Adams Ray
Nöjesnytt Kalmar Sida 17
Nöjesnytt Kalmar Håkan Hellström
Nöjesnytt Kalmar Sida 19
Nöjesnytt Kalmar Sida 20
Nöjesnytt Kalmar Sida 21
Nöjesnytt Kalmar Sida 22
Nöjesnytt Kalmar Sida 23
Nöjesnytt Kalmar Sida 24
Nöjesnytt Kalmar Sida 25
Nöjesnytt Kalmar Sida 26
Nöjesnytt Kalmar Sida 27
Nöjesnytt Kalmar Sida 28
Nöjesnytt Kalmar Sommarmode
Nöjesnytt Kalmar Sida 30
Nöjesnytt Kalmar Sida 31
Nöjesnytt Kalmar Sida 32
Nöjesnytt Kalmar Sida 33
Nöjesnytt Kalmar Sida 34
Nöjesnytt Kalmar Sida 35
Nöjesnytt Kalmar Sida 36
Nöjesnytt Kalmar Sida 37
Nöjesnytt Kalmar Tove Styrke
Nöjesnytt Kalmar Sida 39
Nöjesnytt Kalmar Eric Saade
Nöjesnytt Kalmar Sida 41
Nöjesnytt Kalmar Sida 42
Nöjesnytt Kalmar Sida 43
Nöjesnytt Kalmar Sida 44
Nöjesnytt Kalmar Sida 45
Nöjesnytt Kalmar Sida 46 – vårt nya, roligare färd
alternativ över kalmarsund Dessi I år åker vi inte buss, vi åker färja mellan Färjestaden och Kalmar. Äntligen har vi möjligheten att skvalpa över Kalmarsund i sommar, med eller utan cykel, och skjutsas rakt in i de respektive centrumen. Nöjesnytt har fått åka med på den omtalade båten och träffat svägerskorna som varit de drivande krafterna i projektet. är jag närmar mig påstigningsplatsen i Färjestadens hamn gör den blåvita färjan detsamma vattenvägen. Den plöjer upp ett virrvarr av vitt efter sig och ser riktigt snabb ut i det för dagen lugna och tomma vattnet. Familjärt hälsar båtpersonalen på passagerarna, passagerarna på cafébiträdet, styrman, Lotta, Carina och mig. Jag passerar det långa cykelstället och kliver rakt in i den nyrenoverade salongen. Kaffelukten bjuder till att slå sig ner i något av de mjuka sätena, men först vill jag se mig omkring. Tack vare förmiddagens regn är det ingen som väljer att gå upp på soldäck, och jag och en åttaåring är de enda som nyfiket rör sig utomhus på båten. Vi kikar genom de tjocka fyrkantiga fönstren, ställer oss längst bak för att se Färjestaden krympa och springer sedan längst fram för att från en ny vinkel närma oss Kalmars uteserveringar, kullerstensgator och färgglada trähus. En regnbåge spänner över den tunga himmelen och solen orkar sig precis fram för att strö skimmer i det mörka vattnet. Kalmarund, som jag som ölänning och pendlare känner väl, är riktigt vackert ur detta nya perspektiv. Själv åker jag för upplevelsen skull, andra ska till jobbet, lägga sig på stranden, göra en dagsutflykt eller bara åka båt. N CYKELFÄRJANS ELDSJÄLAR Väl inne i salongen igen berättar Carina och Lotta Sjöberg om hur färjan blivit verklighet. De har varit drivande genom Färjestadens företagsgrupp och började jobba med förslaget på denna cykelfärja för två och ett halvt år sedan. Men en efterfrågan på en passagerarfärja har funnits ända sedan den förra lade ner berättar de. Om prat om en färja funnits så länge utan att bli verklighet, hur kommer det sig att det blivit det nu? – Det var nu eller aldrig som gällde. Och när vi kom i kontakt med ett så bra rederi, som verkligen har varit hjälpsamma, gick det till slut, berättar Lotta och Carina. Det har också och göra med att det inte längre fanns ett avtal med cykelbussen och den blev avgiftsbelagd, tror de. – Nu när mycket fokus har flyttats till Hansa City kan den här färjan som forslar folk rakt in i centrum bidra till ett lyft för Kvarnholmen hoppas vi. FÄRJESTADEN SOM TURISTORT Visst är det fler ölänningar som pendlar till fastlandet än tvärtom. Men tanken är att det nu ska bli lättare för kalmariter att göra en Ölandsutflykt. Man kan komma över och bada, gå och 46 | nöjesnytt handla och färjan är en attraktion i sig. Det kommer också finnas nya möjligheter för små verksamheter nu när livet börja sjuda i hamnarna, berättar Lotta och Carina ivrigt. Om det blir pendlarnas eller turisternas färja vet man inte än, man hoppas på att nå båda målgrupperna. Går det bra nu i början satsar man på att förlänga perioden och öka antalet avgångar per dag. EFTERLÄNGTAD RESPONS Knappt har jag hunnit reagera på att vi lagt till i Kalmars hamn – det gick så snabbt – när en kvinna kliver på båten och stannar till vid vårt bord. Hon tittar från Carina till Lotta, brister ut i ett stort leende och tackar för initiativet, engagemanget och ett fantastiskt resultat. Många timmars ideellt arbete har gått in i projektet för de båda. – Det var så många som sa att det här kommer aldrig funka, det kommer aldrig gå. Men vid invigningen var det som att vända på en hand, alla skulle åka färja, berättar Lotta. Och de som har hunnit åka har blivit positivt överraskade. – Det fanns någon slags föreställning om att det skulle vara en väldigt liten båt där man skulle behöva sitta ute och frysa. Men folk har upptäckt att det här är ju en riktig båt, med sköna säten där man till och med kan ta sig en öl eller ett glas vin. Vi sitter ett tag och tittar ut genom fönstret på vågorna och bojarna som guppar förbi. Innan vi är tillbaka i Färjestaden smyger jag upp i styrhytten för att ta ett par ord med den pratglade kaptenen. Jag får höra att båten varit i bruk utanför Köpenhamn innan, och att den är döpt till Dessi efter redarens dotter som heter Dessiré. ATT NÅ MÅLET När jag kliver av Dessi funderar jag redan på nästa gång jag ska åka med henne. Kanske cykla in till slottet för en picknick? Kanske sätta sig på soldäck med en vän och en öl och åka tills man tröttnar? – Att börja ett projekt är inte svårt, men att verkligen nå målet är prövningen, säger Lotta innan vi skiljs åt. – Ja, vi har lärt oss att man inte ska ge upp och att man måste jobba med hjärtat, som vi har gjort, tycker Carina. Jag och Nöjesnytt önskar dem och Dessi ett stort lycka till i framtiden. TEXT & FOTO: MALIN LORENSSON FAKTA: KALMARSUNDSTRAFIKEN » Färjan M/S Dessi är i trafik från den 18 juni till den 28 augusti. Vid bra respons hoppas man på att kunna förlänga den perioden. » Den gamla färjetrafiken mellan Färjestaden och Kalmar upphörde 1972. » Det har skrivits ett treårigt kontrakt för färjetrafiken. » Kalmar och Färjestaden har bidragit med 25 000 kr var till projektet och trafikverket med 50 000. Färjestadens företagsgrupp har gett projektet 50 000 kr och det är de som står för kontraktet. » Båten är från Köpenhamn och byggd 2006. Den är nu anpassad just för ändamålet att användas i Kalmarsund och vårt speciella vatten. » Det är en D-klassad båt ägd av Ressel Rederi. » Färjan är handikappsanpassad, har soldäck och cafeteria. Den rymmer 118 personer och 50 cyklar. » Cyklar åker gratis. PRISLISTA 20:- enkel resa vid köp av rabatthäfte á 25 resor. 19:- enkel resa för ungdom/ålderspensionär vid köp av rabatthäfte á 12 resor. 29:- enkel resa vid köp av rabatthäfte á 12 resor. 25:- enkel resa ungdom/ålderspensionär vid köp av enstaka biljett. 40:- enkel resa vid köp av enstaka biljett.
Nöjesnytt Kalmar Sida 47
Nöjesnytt Kalmar Sida 48
Nöjesnytt Kalmar Sida 49
Nöjesnytt Kalmar Sida 50
Nöjesnytt Kalmar Sida 51
Nöjesnytt Kalmar Sida 52
Nöjesnytt Kalmar Sida 53
Nöjesnytt Kalmar Sida 54
Nöjesnytt Kalmar Sida 55
Nöjesnytt Kalmar Sida 56
Nöjesnytt Kalmar Sida 57
Nöjesnytt Kalmar Sida 58
Nöjesnytt Kalmar Sida 59
Nöjesnytt Kalmar Sida 60
Nöjesnytt Kalmar Sida 61
Nöjesnytt Kalmar Serier
Nöjesnytt Kalmar Sida 63
Nöjesnytt Kalmar Sida 64
Nöjesnytt Kalmar Sida 65
Nöjesnytt Kalmar Sida 66
Nöjesnytt Kalmar Sida 67
Nöjesnytt Kalmar Recensioner
Nöjesnytt Kalmar Sida 69
Nöjesnytt Kalmar Sida 70
Nöjesnytt Kalmar Sida 71
Nöjesnytt Kalmar Sida 72