Nolltretton 1
MODE MODENYHETER Brothers stödjer Mustaschkampen
På Brothers ser man det som en självklarhet att delta i kampen mot prostatacancer och därför är man även i år med och stödjer Mustaschkampen – Prostatacancerförbundets årligen återkommande kampanj till förmån för forskning, utveckling och utbildning relaterad till prostatacancer. Kampanjen symboliseras av den välkända mustaschen, vilken har fått pryda flera t-shirts hos Brothers och vinsten från försäljningen av dessa t-shirts går direkt till Prostatacancerfonden. I Brothers butiker kommer man även att kunna köpa Mustaschkampens pins och armband där pengarna för varje såld pin eller armband också går till Prostatacancerfonden, helt oavkortat. Vill även du vara med i kampen mot Sveriges vanligaste cancerform kan du, förutom att köpa någon av dessa produkter, besöka Mustaschkampens hemsida och swisha ett valfritt belopp.(SS) Gunilla firar tio år som butiksinnehavare Ordet decennium förknippas ofta med en längre tidsperiod, men för Gunilla Frennesson betyder ordet något mer än bara en period på tio år. Det är nämligen ett decennium sedan hon slog upp portarna till sin första butik i Linköping, vilket självklart är något som ska firas! Idag äger Gunilla Frennesson butiken Edblad på Nygatan i Linköping. Edblad är en butik med fokus på smycken, men som även erbjuder kläder, saker till hemmet och dylikt. Men det var inte där hon lade grunden till sin butikskarriär, utan den startade i själva verket tio år tidigare då hon skapade märket Jonoli Design och öppnade butiken Jonoli på Bokhållaregatan. Där byggde hon upp ett koncept med barnkläder och smycken, där man bl a kunde hitta handsydda plagg till barn. När Gunilla sedan 2014 öppnade butiken Edblad vid Stora Torget i Linköping blev det svårt att driva två butiker kombinerat med ett familjeliv, med man och fem barn, så hon valde då att lägga Jonoli Design på is. Den 18-20 november bjuder butiken Edblad in till jubileumsfirande för att fira Gunillas tio år som företagare i Linköping. Utöver att det bjuds på tårta fredagen den 19 november kommer Jonoli Design återuppstå och släppa en exklusiv liten limited edition av favoritklänningen och tröjan som såldes i första butiken för 10 år sedan. Detta firande är också hennes sätt att tacka alla som handlat hos henne under åren och varit med och format hennes resa. – Jag ser verkligen fram emot att få tacka Linköpingsborna för att de handlat lokalt av mig och jag vill bjuda dem på tårta. Jag blir så rörd och nostalgisk när jag tänker tillbaka på alla stamkunder som fortfarande finns med mig, säger hon med ett leende. (JN) Mini Me-kollektion hos Synoptik Synoptik lanserar nu sin första Mini Me-kollektion i samarbete med det danska innovativa glasögonmärket Monkeyglasses. Fokus i den nya kollektionen ligger på lekfullhet, mode och hållbarhet. Just hållbarhetsaspekten går genom hela produktionen, från design och materialval till förpackningar. Där exempelvis allt material är förnyelsebart och restmaterial återanvänds till nya framtida bågar. Bågarna är också väl valda kvalitetsmaterial, vilket gör dem mycket tåliga och alltså perfekta för aktiva barn. – Mini Me-trenden är något som vi sett mycket av inom modebranschen, men inte inom optik. Att vi tillsammans med Monkeyglasses kan ta fram en unik barnkollektion med matchande vuxenbågar, som dessutom alla är hållbara, gör det hela dubbelt så roligt, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik. (SS) Åhléns släpper loss julen Nu startar Åhléns julkampanj ”Vi släpper loss julen!” som tar avstamp i vår längtan av att äntligen få fira och sprida glädje tillsammans. Kampanjen har tagits fram tillsammans med illustratören och konstnären Yoyo Nasty för att skapa en magisk färgstark julvärld som även resulterat i en unik kollektion av mode- och hemprodukter. Denna stämningsfulla kollektion innehåller bland annat en klassisk jultröja, julstrumpa, julstjärna, julpynt och kökstextil. – Vi är många som har längtat det senaste året, efter att äntligen få fira på riktigt tillsammans. I år vill vi därför släppa loss julen och skapa en känsla av lust, glädje och gemenskap. För att få till en riktigt härlig julkänsla låter vi Yoyos fantastiska figurer komma till liv i våra skyltfönster och presentpapper, på unikt framtagna julprodukter och i vår julkampanj säger Anna Wilde, projektledare för Julen på Åhléns. (SS) HETAST JUST NU! 1.GLITTER OCH GLAMOUR Både jul och nyår närmar sig och hur klär vi oss bättre för dessa festligheter än i glitter och glamour? 2. JULTRÖJAN Vissa älskar den andra hatar den – vi älskar den! 3. STICKAT FRÅN TOPP TILL TÅ Stickat är ofta ett självklart val så här års och det ser inte ut att bli någon som helst ändring på det. 4. ALL BLACK Svart är lika elegant till vardags som till fest men just till fest vill vi slå ett extra slag för svarta paljettkreationer. 5. QUILTAT Alla behöver vi en jacka under vinterns kyliga dagar och just nu faller det självklara valet på den quiltade jackan. 28 NOLLTRETTON Foto: Pressbild Foto: Pressbild Brothers Foto: Pressbild Foto: Shutterstock Foto: Mikael Grahn