DT 1
med gitarr och sång prövade han nya vägar och anv
ände sig av trummaskiner istället för akustiska instrument. – Det var roligt, för mig naturligtvis men självklart för mina fans också. Det var något nytt. Det känns kul att ha både suggestiva trummaskinslåtar och sedan lite hetsiga och väldigt glada. Att man verkligen har olika stämningar i kontrast till Laleh-låten som är väldigt sakral och lugn. Jag förstår att min sång är lite som den är så jag får variera bakgrunden istället för att ha olika sångstilar. José har varit aktiv som artist sedan 2003 och texternas teman har ändrats över tiden. Med Local Valley blickar han ut över världen och binder samman globala frågor med sin musik. – Från första skivan som var mycket relationer och introverta meningar så har jag skiftat mer och mer utåt. Från andra soloskivan och framåt så har jag tyckt att det har varit roligt att tänka på globala idéströmningar och hur jag kan förhålla mig till dem. Livsåskådning, världssyn och hur idéerna kan klascha har känts intressant. Från andra skivan där jag skrev låten Abraham som var en slags lekfull diss av abrahamitiska religionerna så har jag väl varit ännu mer tydlig. Framförallt på svenska på den nya skivan med låten Tjomme. Jag tänker på domedagstjommar och hur det är så många som följer dessa män med skägg som har så väldigt specifika idéer kring framtiden. Texternas innehåll har utvecklats och skiljer sig ganska mycket från första skivan framförallt. Sedan finns det andra utvecklingar. Det är väl lekfullheten. I första skivorna var jag väldigt seriös och hade små detaljer som var lekfulla, men jag har gjort dem på ett sådant sätt att ingen märker av dem. I låten Abraham så sjunger jag tillexempel bajs men i texten är det skrivet som bias, en förutfattad mening. Det var meningen att man skulle höra bajs när man försvenskade det. Så jag har haft humor tidigare men nu har det eskalerat lite med låten Lilla gumman och Swing. I texten om Local Valley kan man läsa att José känner sig mer bekväm än någonsin med att säga att albumet speglar honom och hans tankar. José berättar att resan började redan under hans förra skiva då han skrev låten Every Age om mänskligheten och vår globala och digitala tidsålder. – Det var först då som jag började koppla ihop vad jag gillar att tänka på och mina låttexter, innan har jag satt dem i separata världar. Nu med låten Visions så tycker jag att jag fick till det än mer. Jag har varit väldigt inspirerad av tankeströmningar som finns i effektiv altruismrörelsen där man försöker göra så gott som möjligt med de resurser man har – både att forska på våra största problem och sedan våra bästa sätt att lösa problemen på. Då är det saker som pandemier, kärnvapenkrig och artificiell intelligens som inte är i linje med vårt bästa. Om man tänker på de ämnena så kändes Visions som att den kom rätt i tiden. Jag hade nästa hela låten färdig när WHO gick ut med att det är en pandemi och att det var dags att stänga ned. På Local Valley sjunger José på både engelska, svenska och spanska. Tidigare var engelskan hans förstaval men i takt med att han började skriva texter som hade allt större koppling till hans tankevärld och intressen föll hindren bort. I samband med att han började känna sig allt mer hemma i de olika språken försvann även rädslan för att låta allt för klyschig eller pretentiös. – Förr så kändes det klyschigt, direkt eller pretentiöst med de andra språken medan det var mer okej med lite vad som helst i engelskan. På den här skivan har jag till exempel Lilla gumman som är skriven på svenska och det är inte riktigt någon avancerad text. Medan jag känner att El Invento känns väldigt poetisk och passar med spanskan, den är pretentiös men det är som att den funkar. Allt det där är bara smak. När jag var tonåring var jag en helt annan människa med andra preferenser och smaker. Nu är jag en person som inte riktigt är lika ängslig eller bryr mig lika mycket om hur jag uppfattas. djungeltrumman.se 39