Printing Friends 1
Printing Friends Sida 2
Printing Friends Sida 3
Printing Friends Sida 4
Printing Friends Sida 5
Printing Friends Sida 6
Printing Friends Sida 7
Printing Friends Sida 8
Printing Friends Sida 9
Printing Friends Sida 10
Printing Friends Sida 11
Printing Friends Sida 12
Printing Friends Sida 13
Printing Friends Sida 14
Printing Friends Sida 15
Printing Friends Sida 16 REPORTAGE ökar tillgången
till information exponentiellt och därmed blir också möjligheterna att nå ut nästan oändliga. Frågorna blir många. Vilka kanaler fungerar bäst? Räcker det att göra kampanjen i en kanal? I många fall blir det bara digitalt kvar men A vad händer då med effekten av marknadsföringen i det långa perspektivet? Det finns många frågor men väldigt få svar. Det handlar inte om tryck eller digitalt – utan om en kombination av de båda. En undersökning bland svenska marknadschefer som Sveriges Marknadsförbund nyligen gjort visar att de allra flesta jobbar med marknadsföring och kommunikation i många olika kanaler samtidigt. Det är också detta som gör det så komplicerat att jobba med kommunikation idag. Utan ytterligare resurser förväntas marknadsavdelningarna klara av det utökade medielandskapet. Tryck och digitalt kopplas ihop Snabbheten i de digitala kanalerna är fantastisk. Att direkt kunna få respons på en aktivitet ökar möjligheterna att snabbt reagera på marknadens förflyttningar. Allt är också mätbart i realtid. När en kampanj går ut på Facebook eller Google går det att följa användarnas aktiviteter i samma sekund som de klickar. Med enkla knep går det att få in även de tryckta kampanjerna i samma flöde. Med QR-koder och unika webbadresser kopplas tryckt media in i samma verktyg som mäter trafiken på webben eller i en e-handelslösning. tt det är tufft att vara marknadschef idag är ingen underdrift – det kan nog de flesta hålla med om. Mobiler och läsplattor SAS fick 40.000 youtube-hits med QR-kod Styrkan i att kombinera olika medier visades i en kampanj från flygbolaget SAS. Annonser med QR-koder resulterade i 40.000 hits på youtube. Marknadschefen Ulf Hermansson Samell berättade nyligen att man hade satt målet till 1000. Man gick sedan vidare och gjorde en tidning som fick en enorm genomslagskraft – i snitt lästes den i 14 minuter av över en miljon läsare. Den tryckta annonsen ledde till nätet som sedan slutade i ett magasin. QR-koden i helsidesannonsen skannades 40.000 gånger av personer som blev nyfikna på budskapet och vill se filmen om tidsexperimentet. Man knöt sedan ihop säcken med tidningen som distribuerades på flygplatser och i morgontidningar som SAS kunder läser. Spela med staden New York I en helt ny guide till New York utgår man från en bok – man interagerar med en app i telefonen för att få dagsaktuella uppgifter och ledtrådar till bokens mysterier. Boken tillsammans med appen blir ett spel och den som klarar spelet har upplevt staden på ett helt nytt sätt. Boken finns i bokhandeln och kan nå igenom bruset bättre än om detta enbart varit en app. Kunden väljer kanal Tidningsförlaget IDG har precis lanserat sin strategi för publicering av innehåll i telefoner och läsplattor. Nu kan prenumeranterna själva välja om man vill läsa tidningarna på papper, i telefonen eller på en surfplatta. Allt ingår om man prenumererar och först ut av förlagets tidningar är Computer Sweden. Nu väljer kunden själv hur man ska läsa tidningen och för de flesta kommer det att vara en kombination av alla tre beroende på PRINTING FRIENDS 14 NUMMER 2 / 2011
Printing Friends Sida 17
Printing Friends Sida 18
Printing Friends Sida 19
Printing Friends Sida 20
Printing Friends Sida 21
Printing Friends Sida 22
Printing Friends Sida 23
Printing Friends Sida 24
Printing Friends Sida 25
Printing Friends Sida 26
Printing Friends Sida 27
Printing Friends Sida 28
Printing Friends Sida 29
Printing Friends Sida 30
Printing Friends Sida 31
Printing Friends Sida 32