Nollelva 1
MODEPROFILERNA Mor och dotter delar intresset för
MODE M ode har alltid varit en självklar del i livet för mor och dotter Speer. För 35 år sedan blev Birgitta inspirerad till att öppna sin egna modebutik, mycket tack vare hennes väninna som drev en butik i München. Målet var att ha varumärken som inte fanns i Norrköping. – Jag började i en väldigt blygsam skala i Eneby. Vi hade nämligen ett rött, gulligt, litet hus på tomten som jag startade verksamheten i, berättar Birgitta. Trots att Eneby inte låg centralt märkte hon snabbt att folk var beredda att åka lite längre för att finna rätt varor, kvalitet och service. – Det blev ganska snabbt trångt i det lilla huset så till slut fick jag flytta butiken till Drottninggatan 42, där den ligger än idag, säger Birgitta. UNDER STÄNDIG UTVECKLING Här har butiken fortsatt att utvecklats. Idag är det Ann-Sofie som har tagit över verksamheten efter sin mamma, som har gått i pension. De har fortfarande kvar flera unika märken, men har samtidigt även breddat utbudet. Tidigare klassades de som en dyr dambutik, men den stämpeln har under de senaste åren börjat suddas ut. Nu har de kläder för två generationer inom olika prisgrupper. – En butik måste vara under ständig utveckling för att överleva i dagens samhälle. Samtidigt måste man se till att hålla kvar i det som gör butiken unik och det har vi lyckats med – vi har kvar den personliga servicen och höga kvalitén, säger AnnSofie och fortsätter: – Det är väldigt mycket jobb bakom att driva en butik – det handlar om så mycket mer än att stå bakom kassan, men det är värt det. Mode är ett stort intresse och det är fantastiskt kul att få jobba med det varje dag. Berätta mer om utbudet? – Vi har både kläder, skor, väskor, smycken och andra accessoarer – här kan man verkligen finna hela outfits. KUNDEN I FOKUS Att ha branscherfarenhet och ett stort intresse för mode när man driver en modebutik är ganska självklart, och det är också viktigt med den personliga servicen – något som Ann-Sofie och Birgitta är väldigt bra på. De delar mer än gärna med sig av sina modekunskaper till kunderna. – Vi har alltid satt kunderna i främsta fokus och för oss är varje kund unik. Det är jätteviktigt med personlig service. Vi har även börjat med ”personal shopper”, där man kan boka in en tid och få hjälp med allt från ett vardagskit till en festklädsel – allt för att kunna ge kunderna den där lilla extra servi30 NOLLELVA Birgitta och Ann-Sofie Speer är för Norrköpingsborna synonymt med den anrika modebutiken Boutique Fideli. Det är nu hela 35 år sedan som Birgitta valde att starta butiken och som idag drivs av hennes dotter Ann-Sofie. Text: Camilla Larsson Foto: KG Z Fougstedt/ Carlsbeckerstudios cen, säger Ann-Sofie och Birgitta instämmer. Boutique Fideli är inte bara ett namn i Norrköping utan har även nått ut till en bredare kundkrets. De har kunder från hela Sverige som kommer förbi för att handla kläder. En anledning till att de nått ut så långt är deras sociala medier. Instagram är en kanal som de jobbar väldigt aktivt med. – Vi har fått följare från hela landet och har hört att vi inspirerar många, vilket är jättekul. Tjejerna som jobbar i butiken är jättebra på sociala medier, så att vi nått ut så pass långt är mycket tack vare dem, säger Ann-Sofie. Vad händer på Boutique Fideli inom den närmsta framtiden? – Vi jobbar mycket med olika kundaktiviteter, vilket vi kommer att fortsätta med. Något annat vi kollar på inför framtiden är en webbshop. Sedan kommer det såklart in nyheter mer eller mindre hela tiden, så utbudet ändras ständigt. Hur har modebranschen utvecklats den senaste tiden? – Den har utvecklats väldigt mycket. Modet har verkligen breddats och det finns ett större utbud på kläder och stilar. Sedan har såklart näthandeln påverkat modebranschen massor. Det folk måste komma ihåg är att om man vill ha fysiska butiker att gå till i city måste man värna om dem och besöka dem. Näthandeln gynnar varken sin hemstad eller miljön. Att frakta kläderna, prova dem och sedan skicka tillbaka de man inte vill ha är inte miljövänligt och vi måste börja få ett bättre miljötänk – köp kläder med kvalitet som håller längre, samt gå till en lokal butik så de slipper fraktas. Där kan man också prova kläderna och få hjälp att hitta rätt plagg. Vad är det bästa med mode? – Att det hela tiden är under förändring – det är alltid roligt med ny säsong och nya trender. Det är också härligt att man kan må så bra av mode, nya kläder kan pigga upp så mycket. Vad är mode för er? – Mode handlar om ens personliga stil – vad man trivs i och vad man utåt sätt vill visa. Det är en livsstil helt enkelt. Våra kläder på Boutique Fideli har en klassisk stil med en trendig touch. Fotnot: För inspiration och modetips, kika in på boutiquefideli på instagram.