Nollelva 1
SPEL RICO Text: Carl Linnè Nintendo Switch, PC, P
S4, Xbox One RICO är en specialenhet inom polisen vars syfte är att bryta sig in i de värsta skurkarnas mycket välbevakade kvarter för att i första hand samla in bevismaterial för att sedan kunna fälla maffiabossar och andra värsingar som härjar fritt i staden. Som en av dessa poliser inom enheten är det såklart ditt uppdrag att stoppa buset. Det finns också en hel del sidouppdrag inom de procedurellt genererade banorna, men de är ganska lika spelet igenom. Det rör sig om att desarmera alla bomber på samma våningsplan inom en viss tid eller att röja upp alla skurkar i byggnaden och så vidare… men först och främst gäller det att samla in bevis. Det går dock inte att samla några bevis utan att man behöver skjuta skurkar till höger och vänster. Genom att genomföra så många som möjligt av dessa uppdrag samlar man på sig meriter och ju bättre man gör ifrån sig desto mer meriter blir det. Dessa meriter kan man sedan använda till att uppgradera befintliga vapen och även ibland köpa nya vapen att använda sig av vid nästa uppdrag. DET GÅR I SLOW MOTION Själva kärnan i RICO är såklart skjutandet och det flyter på lika bra som i vilken valfri förstapersonsskjutare som helst nu för tiden. Jag gillar även att när man sparkar in en dörr för att ta sig in till nästa rum triggas det automatiskt en slow motion-effekt som hjälper till ganska bra, då det kan vara många fientliga personer i ett rum och man får en liten fördel. Men denna slow motion-effekt avtar relativt snabbt och då gäller det att inte stå still på samma plats utan att röra sig då vissa fiender kan vara tungt bepansrade och lite svårare att ta ner. Efter ett tag låser man även upp olika typer av granater som är till väldigt stor nytta vid dessa tillfällen. Om man tillhör den lite äldre generationens spelare som spelade Max Payne känner man genast igen slow motion-effekten och det blir en trevlig tillbakablick till gamla tiders spelande, men tyvärr så blir RICO lite väl repetitivt efter bara en liten stunds spelande. Även om banorna är procedurellt genererade för att skapa mer variation gör det inte så mycket för spelets helhet. För att få lite mer glädje av spelet kan man köra det tillsammans med en polare och på så sätt få ut ytterligare lite mer nöje av denna skjutare. SPELNYHETER GOOGLE STADIA Google ger sig in i spelbranschen med en streamingtjänst som de kallar Stadia. Den har redan börjat kallas för Netflix för spel, men det är inte någonting helt nytt dom har kommit på. Konceptet streamade spel har vid ett flertal tillfällen varit på tapeten men inte riktigt nått hela vägen fram. I Stadia ska det vid starten, som ska ske under 2019, gå att spela i full HD i 60 bilder per sekund på i princip alla enheter man kan tänka sig att spela på såsom telefon, dator, laptop, TV mm… och eftersom det inte är ens egen hårdvara som driver spelet så spelar det heller inte så stor roll hur kraftig den är. Tjänsten ska sedan uppdateras till 4K och även 8K 120 fps HDR och alla andra fina förkortningar. För att kunna spela ska man kunna använda nästan vilken kontroll som helst eller så kan man köpa sig en kontroll från Google som de har utvecklat för detta ändamål. I dagsläget har det inte sagts någonting om vad tjänsten kommer kosta men det spekuleras om priser runt 150-200 kronor. (CL) APPLE ARCADE Även Apple har gett sig in i spelträsket med sin egen tjänst Apple Arcade. För en månadskostnad ska man i dagsläget få tillgång till över 100 titlar som fungerar både online som offline. Under deras event meddelar Apple att det har laddats ner mer än en miljard spel på iOS-enheter och att det finns mer än 300.000 spel till formatet. Man meddelar även att det kommer komma exklusiva titlar från bland annat skaparna av Final Fantasy och Sim City. (CL) NOLLELVA 59 Bild: Apple