Clear 1
Kuponger .9 Kupongen – ett framtidsverktyg Det är
ett av handelns äldsta och mest etablerade verktyg för att driva försäljning. I dag är kuponger mer aktuella än någonsin, inte minst tack vare den digitala utvecklingen och mobila kuponger. Kuponger är bra hyllpratare! En konsument som har uppmärksammat en kupong köper också varan i 35 procent av fallen. 8:Por klu moluptat ipidendis – Den där tar jag! R edan 1880 togs den första rabattkupongen fram i USA. I dag vet vi att kuponger är ett effektivt verktyg för att öka försäljningen. Ändå händer det att Johnny Lönnberg, affärsområdesansvarig på ClearOn, får frågan om kuponger verkligen är ett modernt marknadsföringsverktyg. Svaret på frågan är tveklöst ja. Johnny Lönnberg – Eftersom åtta av tio köpbeslut fattas i butiken är erbjudanden som ges i direkt anslutning till en produkt väldigt effektiva. Dessutom vet vi att konsumenter bara uppmärksammar cirka 0,2 procent av alla de varor som finns i en vanlig matbutik, säger Johnny Lönnberg och tillägger: – Därför är kupongen inte bara bra för att locka till köp via rabatter utan även för att skapa uppmärksamhet för en viss produkt. detta stämmer väl överens med trenden att handlare i dag vill ha ett ökat fokus på de ordinarie hyllorna snarare än på varutorg och gavelexponeringar. – I vår dialog med handlare får vi ofta höra att de vill jobba mer med de ordinarie hyllorna. Då blir kupongen ännu viktigare, eftersom vi vet att den är mer effektiv för att skapa uppmärksamhet än vanliga hyllpratare, säger Johnny Lönnberg. Ytterligare en fördel är att kuponger bara rabatterar merförsäljningen. – Till skillnad från till exempel extrapriser visar studier att kuponger rabatterar merförsäljningen snarare än alla varor. Det är förstås bra för både handlare och leverantörer. Med den digitala utvecklingen har kupongen fått ytterligare en kanal – mobilen. Redan 2005 lanserade ClearOn den första mobila kupongen och i dag görs det ett stort antal mobila kampanjer varje år. En marknad i förändring öppnar upp för helt nya kampanjformer och där kommer kupongen att fortsätta spela en viktig roll, menar Johnny Lönnberg. – Vi har försett handeln med rabattkuponger i 50 år och alltid legat i framkant tekniskt. Vårt mål är att ständigt anpassa oss över tid och tillföra nya, innovativa tjänster som möter marknadens behov. Illustration Shutterstock