STT 1
8 STT Vecka 40 onsdag 1 oktober 2014 NÄRINGSLIV R
EDAKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG ANnonsera ditt smakfulla Julbord 4 för 3 Klippstick UF är ett av UF-företagen på Tranemo gymnasieskola, som fick presentera sig på ”draknästet”. Fr. v. Elias Andersson, Ensar Hamza, Alexander Johansson och Victor Aronsson. FOTO: MATHIAS BÅNG Nya UF-företag igång TRANEMO Ung företagsamhetsåret är igång och i år har Tranemo gymnasieskola sju företag. De har produkter alltifrån dekaler på robotgräsklippare till en flytta hemifrån-bok. Förra veckan ordnades traditionsenligt ett ”draknäste” på Tranemo gymnasieskola. En panel på åtta-nio personer ur näringslivet hade tagit sig tid under onsdag förmiddag för att lyssna och ge råd till eleverna. – Det är femte året vi anordnar detta, och det är roligt att så många ur näringslivet gör sig besvär att komma, säger Ingbert Kempe som tillsammans med Katarina Hartman är UF-lärare på skolan. Annonsera samma annons minst fyra gånger under v 41-48 så får du fyra annonser till priset av tre. Vill du ha med annonserna fl er gånger får du naturligtvis även 25% rabatt på dessa. Många gäster är beredda att åka lite längre för att avnjuta årets julbord. Vi erbjuder ett unikt samannonseringspaket. Hur mycket vill du synas? Ung företagsamhet är en kurs som i Tranemo finns på handels-, teknik- och ekonomiprogrammen. Under året deltar eleverna i flera mässsor, och kan också tävla i flera grenar. Förra året tog sig Bon 4 FÖR 3 GRATISTIDNING I TRE KOMMUNER Lägg till fl er införanden med 25% rabatt. Din Personalavdelning 4 FÖR 3 GRATISTIDNING I TRE KOMMUNER + -10%* *Du får dessutom ytterligare 10% rabatt på Markbladets annonser. GRATISTIDNING I TRE KOMMUNER Marina Bengtsson, marina@stthuset.com, 0325-479 55 Mathias Bång, mathias@stthuset.com, 0325-479 65 Hjälp oss att hålla Sverige rent Ge ditt bidrag på vårt 90-konto: PlusGiro 90 02 81-7 Läs mer om oss på www.hsr.se Lön Personal Utbildning 033-435 80 60 www.galpu.se Storgatan 23, TRANEMO · 0325-604 00 www.datagruppen.se Voyage UF, från Tranemo, till rikstävlingen i Stockholm och Season UF från året innan vann SM i årsredovisning. I år är elevkullen liten och antalet UF-företag på skolan har sjunkit från nio till sju. Ett av dem heter Klippstick UF. Det består av Elias Andersson, Ensar Hamza, Alexander Johansson och Victor Aronsson, och har en affärsidé om att sälja färdiga dekal-kit till skalen som sitter på självgående gräsklippare. Andra ideer som UFföretagen utvecklar är fisheyeobjektiv till smartphone, smaksatt kaffe, en handduk för att svepa om håret när man tvättat det, laddare till smartphone med lysande sladd så man ska komma ihåg att dra ur den, och en väska för skärm och tangentbord, bra om man ska ta med sin dator till lanet. Eleverna hade förberett sig och skötte sig bra, tycker Ingbert Kempe. – De som kommit på sin idé tidigt har ju haft mer tid att förbereda en presentation, säger han. Man blir mer företagsam i framtiden. INGBERT KEMPE För att komma på en idé brukar Ingbert tipsa eleverna om att utgå från behov de själva har, då har andra det behovet antagligen också. – Det är inget krav att man ska tillverka varan själv. Man kan hitta en etablerad vara som ännu inte finns i området eller ta en vara till en ny målgrupp, säger han. Syftet med kursen är att lära sig driva företag. – Men även om man inte blir egen företagare i framtiden blir man ändå mer företagsam och klarar av sitt framtida arbetsliv bättre, tror Ingbert Kempe. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com PAKET 2 PAKET 1