AMES 1
Karl tycker det är viktigt med synligt ledarskap.
Det är inte meningen att jag ska sitta i ett kontor och bestämma, berättar Karl. 1987 25 mars år 1987 föddes sportkedjan The Stadium – Många unga kunder är engagerade och frågar hur vi producerar, har vi märkt. Jag tror att det är en stor konkurrensfördel att till exempel kunna visa att allt dun i våra jackor är spårbart, att tygfärgningen sker med så lite vatten och utsläpp som möjligt och allt ska vara 100 % PFC-fritt. Vi jobbar också med att all bomull i våra egna produkter ska vara hållbar. Det är ett mål att vi ska ha 100% hållbar bomull i SOC-produkterna 2018. DET MÄRKS TYDLIGt att Stadiums engagemang i CSR-frågor ligger Karl varmt om hjärtat. – Stadiums vision är att aktivera världen. Vi vill inspirera till ett aktivt liv. Det gäller inte bara genom att tillhandahålla kläder och utrustning för idrott, det gäller på ett politiskt plan också. Vi har till exempel skrivit en motion till Sveriges riksdag, berättar Karl. – Om de hade lyssnat på oss hade det blivit en timmes rörelse, varje dag, på schemat i skolorna. Det är ju så nyttigt med rörelse på så många plan. Det är många studier som visat att inlärningen förbättras och koncentrationen och mycket annat också. Om jag går till mig själv känner jag ju att jag blir piggare, gladare och blir både en bättre 22 chef, make och pappa när jag motionerar. KARLS MÅL ÄR ATT MOTIONERA två gånger i veckan men det är svårt med det schema han har. – Det blir mycket resor men när jag är här i Norrköping går jag gärna till gymmet, om jag hinner. Annars kan jag ju ta med mig ett par löparskor på resan och ta mig ut och springa om jag får en stund över, säger han. – Tyvärr blir det många möten och långa dagar med sittande i konferensrum. Det är förstås viktigt att familjelivet fungerar trots arbetstiderna. – När jag tog över som vd var det viktigt att få med familjen på tåget. Jag gick hem med frågan till min fru och hon är helt med på att jag jobbar som jag gör. Det är mer som en livsstil än ett jobb, jag är ju liksom på hela tiden. Jag lämnar barnen på skolan och dagis när jag kan men det kanske blir en till två gånger i veckan. Då är det ett måste att familjen är okej med det, säger Karl. Karl tog över som vd för två och ett halvt år sedan. Innan dess var han vice vd. – Jag har haft nästan alla roller på Stadium. Det blir lite så när man inte riktigt kan låta bli, säger han. – Vi behövde en marknadschef och jag tog det som en interimlösning, parallellt med vd-jobbet. NU KOMMER DET EN NY marknadschef i november. Egentligen skulle marknadschefsjobbet vara lite lugnt och Karl skulle inte göra några stora förändringar. – Men så ville vi göra något nytt och det blev ”Fill the stadium”-kampanjen. Jag vill jobba hands on. Jag vill bygga upp och starta nytt. Jag tror att det är en jättebra erfarenhet för mig att ha haft så många olika roller inom företaget, säger Karl. – Eftersom jag har gjort väldigt mycket och haft väldigt många olika roller inom företaget och i butik så har jag en insikt i hur verksamheten, där utanför konferensrummet, ser ut. Det är jättebra att ha med i bagaget och i bakhuvudet i mitt jobb som vd. De beslut vi fattar här har ju konsekvenser i butikerna och det måste vi tänka på. KARL HAR JOBBAT INOM Stadium i nästan hela sitt liv. – Jag började som sandwichgubbe 1985, 11 år gammal, och gick runt och delade ut flygblad. Då hade jag 5 kronor i timmen, minns jag, säger Karl.