Advokaten 1
Nyheter Konkursförvaltare får egna riktlinjer sed
an december har konkursförvaltare ett nytt etiskt ramverk att förhålla sig till. detta sedan rekon antagit nya riktlinjer för god förvaltarsed. Efter många års diskussioner kunde Rekon, Rekonstruktör- och konkursförvaltarkollegiet, under vintern anta rekommendationer om god förvaltarsed. – Reglerna innehåller inte några direkta nyheter, utan är mer en sammanställning över hur konkursförvaltare ska förfara. Men konkursförvaltarnas verklighet blir mer och mer komplicerad, och vi har tyckt att vi måste sätta ner foten och fastslå våra regler, säger advokat Fredrik Tengström, styrelsemedlem i Rekon. De nya rekommendationerna behandlar frågan om konkursförvaltares opartiskhet, alltså hur och när jäv kan uppstå för just konkursförvaltare. Skriften innehåller en checklista med exempel på olika ”typjäv” och instruktioner om hur man bör agera i dessa fall. De tar också upp vad penningtvättslagstiftningen kan innebära för en konkursförvaltares uppdrag. riktlinjer på flera områden, säger Tengström, som understryker att rekommendationerna alltid måste uppfylla reglerna om god advokatsed. Under den närmaste Fredrik Tengström. hittiLLs innehÅLLer dokumentet alltså två områden. Men det är långt ifrån färdigt, berättar Fredrik Tengström. – Tanken är att nu fortsätta med det här, och bygga på med tiden tror Fredrik Tengström att det kan bli aktuellt att fylla på med riktlinjer om bland annat förskottsutdelning och konkursförvaltarens hörandeskyldighet. Även frågor om relationen till konkursintressenterna kan bli aktuella att beskriva närmare. Rekommendationerna om god förvaltarsed finns att ladda ner på Rekons webbplats, www.rekon.nu. UB Svenska myndigheter samverkar framgångsrikt. Myndighetssamverkan gav 200 fängelseår Svenska myndigheters gemensamma satsning mot grov organiserad brottslighet resulterade i totalt 200 fängelseår under 2011. Det konstateras i den årsredovisning som lämnats till regeringen. Under förra året inleddes 12 insatser mot grov, organiserar brottslighet. Sammanlagt pågick 23 insatser. Under året meddelades också tingsrättsdomar i samband med 11 insatser. Myndigheterna kunde dessutom återta mer pengar som skaffats på brottslig väg. Sammanlagt beslutades om skattehöjningar på 250 miljoner kronor som en följd av insatserna. Sedan 2008 arbetar en rad myndigheter tillsammans under ledning av Rikspolisstyrelsen för att bekämpa den organiserade brottsligheten. Inga advokatrapporter om misstänkt penningtvätt det samlade antalet rapporter om misstänkt penningtvätt enligt penningtvättslagen minskade under 2011. inte en enda advokat eller biträdande jurist rapporterade klienter till finanspolisen. företag ökade, medan rapporterna från två andra stora grupper, penningförmedlare och valutaväxlare, istället minskade i antal. Från advokater och biträdande Under 2011 rapporterades totalt 11 453 fall av misstänkt penningtvätt. Siffran innebär en minskning med drygt 700 rapporteringar jämfört med 2010. Antalet rapporter från bank- och finansAdvokaten Nr 3 • 2012 jurister kom inte en enda rapport om misstänkt penningtvätt under det gångna året, att jämföra med en rapport 2010 och tre rapporter 2009. Den låga rapporteringsfrekvensen från advokater kan enligt Advokatsamfundets egen rapport om tillsynen enligt penningtvättslagen förklaras med att advokater som regel genomför en noggrann klientkontroll innan man tar ett uppdrag. Advokatsamfundet påpekar också att advokaters nära förhållande till sina klienter ofta gör att man kan undvika onödig rapportering. Istället reder advokat och klient upp de frågor som uppstår sig emellan. Dessutom står lagens förpliktelser i strid med grundläggande advokatvärden som lojalitets- och tystnadsplikt. Dåliga rutiner för gallring i polisregister Datainspektionen har granskat polisen i Dalarna och Västerbotten och funnit brister i hur personuppgifter registreras och gallras i underrättelseverksamheten. Det gäller ett antal register i polisens underrättelseverksamhet, som enligt Datainspektionen inte var förenliga med gällande lagstiftning. Enligt Datainspektionen är ett problem i verksamheten att personer registrerats i så kalllade särskilda undersökningar utan att det funnits en koppling till allvarlig brottslig verksamhet. Dessutom har polismyndigheterna haft otillräckliga rutiner när det gäller gallring av personuppgifter i underrättelseprojekten. 9 foto: tom knutson