Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 11/16 SENNEBOGEN 850 M Spec
ial 2014. Ca 1400 tim Cummins IIIA. Vikt ca 72 ton. B 20 bom 12 m sticka 9,5 m. Pylon 1,5 m PRIS: Maila – ring för off ert med transport och montering / igångkörning. Ritargatan 1F • S-754 33 Uppsala • Sweden Tel +46 70-242 56 26 karlsson-l@telia.com Infranord kartlägger järnvägsspår i Nederländerna med unik metod Infranord framför just nu en unik mätmaskin i Nederländerna. Uppdraget är att som en del i ett europeiskt forskningsprojekt mäta den nederländska järnvägens dynamiska prestanda för att förstå hur järnvägsspåren slits. - För dynamisk styvhetsmätning är Infranords RSMV* unik i sitt slag. I detta specifi ka forskningsprojekt är Prorail uppdragsgivare och forskningsprojektet handlar om att bättre förstå spårnedbrytning och vibrationer i spår berättar Eric Berggren från Eberdynamics som samarbetar med Infranord i projektet. Mätningar analyseras och tolkas av forskare på TU Delft och konsulter inom geodynamik. I ett internationellt perspektiv har Infranord kommit långt inom spårstyvhetsmätning. Redan för 8 år sedan medverkade RSMV i ett EU-forskningsprojekt som täckte in mätningar i bland annat Tyskland, Frankrike, Schweiz och Tjeckien. I Sverige testas nu även styvhetsmätningar med specialutrustning på Infranords höghastighetsmätvagn IMV200. 14 www.maskinkontakt.se - I takt med att trafi ken ökar i spår kommer spårslitaget att öka liksom behovet att göra rätt underhåll i rätt tid. Vår förhoppning är att våra mätningar skall bidra till att identifi era underhållsbehov på ett tidigt stadium för att kunna initiera förebyggande åtgärder säger Göran Sandahl, chef för Infranords mätenhet. *RSMV – rullande spårstyvhetsmätvagn För ytterligare information: Telefon: 010-121 25 20 goran.sandahl@infranord.se
Maskinkontakt Sida 27
Maskinkontakt Sida 26