BD 1
det sista ör fem år sedan dök det upp. Magasinet
c/o HOPS, en ledsagare för nyfikna ölentusiaster att hålla i handen i strävan efter nya smakupplevelser och lärdom. I samma takt som nya ölstilar blev rumsrena hos gemene man serverades snyggt paketerade texter för kunskapstörstande läsare. Ett unisont bifall från kritiker, läsare och producenter utvecklade sig plötsligt till något annat. I somras skrev redaktören Johan Holm texten ”Början på slutet” där han förklarade det prekära läget. Eftersom vi förstår vikten av att ha ett lika tjusigt som lärorikt ölmagasin vill vi gärna stötta kampen och tog ett snack med Johan om vad det handlar om. Du har försökt att samla ihop 2 000 prenumeranter och desperat räckt ut handen för att få det hela att gå ihop och för att inte behöva släcka lyset. Hur går det? – Ja, det är ett sätt för mig att kunna ta ett ordentligt kliv upp från den nivå jag är på idag, så att jag kan genomföra de idéer och drömmar jag har för c/o HOPS utan att jag helt ska ta slut på mig själv och de människor jag har omkring mig i min vardag. Och kampanjen har hittills varit lyckat, jag har fått fantastisk uppbackning från branschen som delat och pushat för nya prenumeranter. Jag har också fått en hel del mail och meddelanden från folk som redan prenumererar som vill berätta hur mycket c/o HOPS betyder för dem och hur inspirerande de blir av det jag gör vilket såklart är superroligt och ger mycket energi för att kämpa vidare. Så hur ser de olika framtidsscenariona ut? – Jag kommer under hösten kämpa för att få ihop de 2 000 nya prenumeranterna. Men om inte det lyckas blir det endast fyra nummer till efter årets sista - så att de som lagt prenumerationer under hösten ska få de fem nummer som en prenumeration innehåller, och c/o HOPS 28 under hösten 2019 blir det sista som släpps. Det skulle verkligen göra ont att lägga ner sin dröm, men hälsan är trots allt viktigast. Lyckats kampanjen gå i mål, ja då kommer jag ta in hjälp som kommer kunna utveckla 21 både magasinen och sajten, och frigöra tid för mig så att jag kan fokusera ytterligare på det jag kan bäst, vilket är att göra magasin. Med större budget, hur skulle man kunna utveckla c/o Hops? – Dels så går det åt mycket tid för mig att svara på kundmail och sköta prenumerationsservicen vilket är något som jag behöver hjälp med att sköta så att jag kan fokusera på annat. De som driver enmansföretag vet att man behöver hoppa runt på en jäkla massa olika "stolar" vilket tar både tid och ork, det behöver jag komma ifrån. Men sedan handlar det om att utveckla hela c/o HOPS som varumärke, magasinet är bara en del av alla produkter och event som utgör c/o HOPS. Jag vill vara med och utveckla och utbilda om ölets värld för ännu fler, och då behöver kunskapen spridas på fler ställen och inte enbart i form av en klassisk journalistisk produkt. Men det ska fortfarande vara välpaketerat och kunskapsdrivet. Om vi spolar tillbaka, hur började egentligen ditt drömprojekt som du har sagt att c/o Hops är? – Den korta versionen är att jag alltid haft en dröm om att driva mitt eget magasin, och när jag 2012 jobbade för ICON Magazine, vilket jag fortfarande gör, dock inte så mycket längre, och Bonnier Tidskrifter som då gav ut ICON kapade antalet utgåvor och samtidigt min tid där, så kände jag att jag nu kunde lägga den extra tiden på att göra mitt eget magasin. Då hade jag en säljkille som jobbade för mig, och vi fick frågan av en marknadschef på ett öl- och vin-importbolag om att göra en kundtidning för dem. Då jag har ett stort intresse för mat och dryck och fått mer intresse för den växande ölvärlden så var det inget jag ville göra, utan jag ville göra en egen produkt där innehållet och formen helt kunde styras själv utan att vara beroende av det bolagets sortiment. Och med marknadschefens besked om att istället köpa ett par annonserna i de första numren kände jag att jag vågade köra igång. Sommaren 2013 släpptes första numret och sedan dess har det blivit ytterligare 21 nummer.