BD 1
Berätta om resan sedan dess och Hops-äventyrets t
oppar och dalar? – Jag kan väl så här när jag kollar i backspegeln se vad som var mitt största misstag. Det var att jag inte frontade c/o HOPS från dag ett, det jag la alla mina pengar och tid på. Jag ville vara någon som höll ihop det bakom kulisserna, producera utan att synas och låta c/o HOPS bli det som läsarna kände igen. Det var något som folk i min omgivning utnyttjade och det kostade mig till slut nästan hela bolaget. Sommaren 2017 upptäckte jag att jag inte bara blivit förtalad och lurad utan även blåst på annonsbokningar vilket resulterade i en total katastrof. Jag har väl så gott som hämtat mig från det, men det har varit en jävligt tung tid. Och om man kollar mot topparna så har de varit många och fantastiska och de gör ju såklart att man vill driva c/o HOPS vidare. Några av guldkornen från åren är alla resor som tagit mig runt i världen och gjort att man träffat fantastiska människor. Bland annat för Japan-numret som släpptes 2016. Men även kommande numret från Austin och BBQ-världen, och såklart när jag förra hösten var i New York och besökte formgivarlegenden Milton Glaser i hans studio där han var med och grundade New York Magazine för 50 år sedan. Milton är mannen bakom Brooklyn Brewerys design och den intervjun är en del av numret som släpps i början av 2019 med temat branding och design. Vad är din personliga relation till öl och hur utvecklades intresset? – Som sagt så har jag alltid gillat mat och dryck, men under åren med c/o HOPS har den såklart ökat enormt mycket. Med kunskapen om hur man kan matcha öl och mat och skapa magi, gör att man bara vill fortsätta hitta fantastiska kombinationer. Det är något jag också brinner extra mycket för och vill lära fler, jag tror också att många krogar och restauranger skulle kunna vinna mycket på att satsa mer på kunskap om öl. Vet att det är en snudd på omöjlig fråga, men har du några favoritöl, vad vill du dricka precis idag till exempel, och hur, och med vad, får man den bästa ölupplevelsen? – Hehe, jag det är svårt. Jag är verkligen "allätare". Vissa dagar vill jag ha något riktigt humlejuicigt, andra dagar en krispig pilsner. Jag känner också att jag blir mer och mer nyfiken på de fatlagrade sura ölen och komplexiteten efter år av lagrande. Men om jag ska välja en just idag så skulle det bli Saison Dupont Cuvée tillsammans med Fish Tacos, den kombinationen slår det mesta. Hur har du som ölmagasinspublicist märkt hantverksölsboomen och gemene mans ökade intresse för olika sorters öl och hela kulturen? – Absolut, det har hänt otroligt mycket senaste åren även om jag tycker att det stannat av lite grann senaste året, men jag tror att det bara är en platå inför nästa uppåtgående kurva. Jag märker att det finns ett enormt kunskapssökande hos dem som precis upptäckt mer smakrik öl, och de är många. Så med hjälp av krogpersonal och plattformar som c/o HOPS tror jag att man kan få väldigt många fler att upptäcka ölets fantastiska värld. Det är ju trots allt världens äldsta dryck med mängder av smaker, som med industrialiseringens utveckling endast blivit en smak i form av smakfattig lager. När nu ölets alla smaker återupptäcks ökar potentialen för öl och folk upptäcker att öl är mer än bara en lager. Öl är mer än en dryck snubbar dricker när de kollar fotboll. Öl är en dryck för alla vid alla tillfällen. 22 "Några av guldkornen från åren är alla resor som tagit mig runt i världen. Bland annat för Japan-numret som släpptes 2016. Men även kommande numret från Austin och BBQvärlden." Förutom ditt eget magasin, vad bör man läsa för att hålla sig uppdaterad i världen av öl? – Jag tycker att GoodBeerHunting. com gör bra grejer. Vill man hålla sig uppdaterad på den svenska ölvärlden så är BeerNews.se ett par alternativ.