Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Ragn-Sells återvinner kväve ur avloppsva
tten Ragn-Sells beviljas 19 miljoner kronor från EU:s innovationsprogram LIFE, för att utveckla en metod för att återvinna kväve ur avloppsvatten. Foto: Ragn-Sells Text: Peter Höök – Vi i VA-branschen har under lång tid sökt olika lösningar för att återvinna kväve från avloppsvatten och om det blir ett lyckat resultat står vi inför ett viktigt genombrott för kväveåtervinning, säger Anders Finnson, som är expert på avlopp, miljö- och kemikaliearbete på Svenskt Vatten. Han är också del av referensMiljöföretaget Ragn-Sells innovationsbolag EasyMining har beviljats 19 miljoner kronor i finansiering från EU. Syftet är att utveckla en cirkulär metod där att beviljades. Metoden är ett genombrott, inte minst ur klimatsynpunkt, berättar Anders Finnson på Svenskt Vatten. gruppen som ska testa Ragn-Sells nya metod inom kväveåtervinning. Tidigare i höstas beviljades Ragn-Sells 19 miljoner kronor från EU:s innovationsprogram LIFE, för att utveckla metoden och så småningom erbjuda den till bland annat svenska reningsverk. För svensk tillväxt Norr ob tniabanan är en 27 m plane ar d järnväg längs Väster ob ttens och Norrbottens kust so m öjli h t r för människor och företag il skapar m g e e svensk tillväxt och e runt hela E rou pa. Banan är en förutsättn ni g för ett fossilfritt Sverige 2045. Läs om aktuellt lä ge åe p norrbotniabanan.se Vill du veta mer? Välkommen till vår monter på Transportforu m 8–9 januari 2020 . Linbaneprojektet i Göteborg stoppas Text: Peter Höök Nu ansluter sig Socialdemokraterna och Alliansen till kravet på att stoppa linbanebygget över Göta älv i Göteborg. Det rapporterar DN. Men Västsvenska handelskammarens är av en annan åsikt. Linbanan är ingen dum idé, dessutom är den spännande, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé till tidningen. Moderaternas Toni Orsulic är trafiknämndens ordförande. Han säger till DN om Alliansens nya yrkande att stoppa linbanebygget: – Vi känner inte att linbanan kan lösa de kollektivtrafikbehov vi har till en rimlig kostnad. Nu behöver vi mycket mer dialog, mellan partierna och med Västra Götalandsregionen och Västtrafik, innan vi går vidare. Det är ett mångmiljardprojekt. Finns det alls pengar att gå vidare med något? 1 0 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Linbanan kan inte lösa de kollektivtrafikbehov Göteborg har till en rimlig kostnad. Bild: Göteborgs Stad