Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Den självklara satsningen på Västra Stam
banan kortar restiden till 2 tim 30 min Västra Stambanan är den spårbundna länken mellan Göteborg och Stockholm, Sveriges viktigaste godsbana och landets pulsåder mot världen samt en viktig pendeltågsjärnväg. Men kapaciteten räcker inte. Banan är fullt utnyttjad. Trängseln på spåren är störst nära storstäderna. Investeringar närmast Göteborg och Stockholm ger stor effekt på hela sträckan. Nära Stockholm är investeringarna i stort sett klara. I Göteborg byggs hamnbanan men viktiga investeringar återstår för att få en väl fungerande järnväg! Knutpunkten för framtidens järnvägsbransch För att passera flaskhalsen Göteborg - Alingsås krävs mer kapacitet. En tunnel norr om sjön Aspen löser kapacitetsbristen för lång tid framöver. Tunneln är 20 km lång men också en kilometer kortare än motsvarande sträcka utmed befintlig bana. Restidsvinsten blir avsevärd, ca 7 min för fjärrtågen. Kompletterat med smärre investeringar utmed banan kan restiden kortas till 2 tim 30 min och vara klar 2030. Den sammanlagda kostnaden kan beräknas till 8 mdr kronor. Genom att ta ut trängselavgifter av passagerarna kan projektet finansieras och genomföras i närtid, dvs under 2020-talet. Välkommen tillbaka 5-7 oktober 2021! elmia.se/nordicrail Järnvägsföreningen i Lerum är en politiskt obunden förening. Vi arbetar för att utveckla Västra Stambanan med särskild tonvikt på att lösa flaskhalsproblemet mellan Göteborg och Alingsås. Detta är en förutsättning för att göra hela Stambanan mer attraktiv, konkurrenskraftig och långsiktigt hållbar över sträckan Göteborg - Stockholm. För mer information kontakta Järnvägsföreningen: e-post:jarnvagsforeningen@ilerum.com hemsida: ilerum.com NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 1 5