Nordisk Infrastruktur 1
HYPERMOTION På årets Hypervision-mässa presentera
des nyligen ett svårdefinierbart flygande föremål med namnet Avy, som är en vingdrönare, alltså både en drönare och ett elektriskt driven flygplan som kombinerar det bästa från båda världar. Avy levererar läkemedel, blod och vacciner med en medelhastighet på 70 kilometer i timmen över långa avstånd (max 90 km)enligt ett regelbundet schema, eller omedelbart i nödsituationer, bland annat i Afrika. Foto: Markku Björkman furt om Hyperloop-projekt deltog David Pistoni, medgrundare och CEO för Zeleros, Gabriele Semino, maskintekniker hos Warr Hyperloop, Mars Gueze, marknadschef hos Hardt Hyperloop, Katarzyna Foljanty, VD för Hyperloop Polen och Bertrand Minary, chef innovatör för Rail Freight & Multimodal i franska järnvägsoperatören SNCF. En kapsel fylld med passagerare som kan sväva genom ett vakuumrör på cirka 1000 km/h och som därmed fungerar som ett alternativ till flygplanet - det är visionen bakom Hyperloop-tekniken. Vid teknikkonferenser och i olika medier framhävs denna utopiska tanke ofta på ett sätt som ger intryck av att det dröjer bara några månader innan vi kommer att kunna pendla från Wien till Köln på en timme. Diskussionen på mässan leddes av Martin J. Ett konstnärskoncept visar ett Hyperloop-transiteringsrör, som var också i högsta grad aktuell på Frankfurts Hypermotion-mässa. Vakuumröret visas mot en stadshorisont, som kunde vara Frankfurts skyline. (Hyperloop One illustration) 1 8 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Fröhlich, chef för New Horizons inom Deutsche Bahn AG. Uppenbarligen drömmer även en av Europas största tågoperatörer om resor genom Hyperloop-rör. - När vi talar om Hyperloop bör vi också komma ihåg att den är mer miljövänlig än andra transportsätt, och kan även användas för trans