Nordisk Infrastruktur 1
HYPERMOTION Elektrisk transportcykel, för stadsce
ntra och trånga gränder. Används redan bland annat i Kanada. Foto: Messe Frankfurt/Fotograf: Jens Liebchen porter av gods, underströk Bertrand Minary från franska SNCF. - Om tio år, enligt prognosen, kommer en miljard lastbilar att rulla över Europas vägar och köerna samt dödstalen på motorvägarna kommer att öka, konstaterade Minary - Vi måste göra övergången från väg till järnväg så smidig som möjligt och samtidigt tänka på nya modeller. Här kan Hyperloop spela en stor roll. Bortsett från miljöaspekten orsakar lastbilarna också mer oväsen än vad en Hyperloop skulle göra. Dessutom skapar lastbilarna trafikstockningar och är mindre säkra än tåget, sade Minary. Mars Gueze, CEO för nederländska Hardt Hyperloop tog upp ett problem: när vi talar om svårigheter handlar det snarare om en ond cirkel. - Investerare vill se en prototyp först, men vi behöver pengar för att kunna bygga infrastrukturen först, förklarade Gueze. - I Nederländerna bromsas utvecklingen av brist på politiskt stöd och brist på kapital. Man måste uppenbarligen investera först i infrastruktur så att det finns någonting att visa upp, sade Gueze. Hyperloop handlar inte bara om hastighet, som Gueze uttryckte det: - Problemet med att flyga är att resan börjar I Hypermotion-mässans debatt i Frankfurt om Hyperloop, deltog David Pistoni, medgrundare och CEO för Zeleros, Gabriele Semino, maskintekniker hos Warr Hyperloop, Mars Gueze, marknadschef hos Hardt Hyperloop, Katarzyna Foljanty, VD för Hyperloop Polen och Bertrand Minary, chef innovatör för Rail Freight & Multimodal i franska järnvägsoperatören SNCF. Diskussionen på mässan leddes av Martin J. Fröhlich, längs till vänster, chef för arbetsgruppen New Horizons inom Deutsche Bahn AG. Uppenbarligen drömmer även en av Europas största tågoperatörer om resor genom Hyperloop-rör. Foto: Markku Björkman NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 1 9