Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR Den knappt 500 meter långa Marieholmstunn
eln kommer att ha två tunnelrör med tre körfält i varje riktning. När den står klar vid årsskiftet 2020/2021 förväntas den avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln med cirka 50 000 fordon varje dygn. Illustration: Mats Björklund Produktion/Trafikverket rade spontgropen på Marieholmssidan som en torrdocka, där tunneldelarna kunde byggas en i taget. Efter att varje tunneldel byggts färdigt fylldes spontgropen återigen med vatten och tunneldelarna sjösattes som en båt, styrdes till rätt position med hjälp av vajrar och sänktes ner i en ränna som muddrats ute i älven. När alla tre tunneldelarna sänkts ner och kopplats samman lades ett lager sten ovanpå tunneln för att skydda taket och R T INDUSTRIELL EFFEKTIVITET I TERRÄNGEN www.terrawing.se 26 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9