Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR Marieholmstunneln är en del av Marieholms
förbindelsen, som förutom den nya vägtunneln under Göta älv även består av Södra Marieholmsbron, som är en ny järnvägsbro över älven. I anslutning till Marieholmstunneln byggs också två nya trafikplatser i flera plan. Illustration: Mats Björklund Produktion/Trafikverket en fast tunnelanslutning kunde sedan byggas även på Marieholmssidan. Går att se in i mynningen Marieholmstunnelns första tunneldel sjösattes i april 2017 och den sista tunneldelen sänktes ner i september 2018. De mest dramatiska arbetsmomenten är därmed avklarade och från Parti28 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 hallsförbindelsen, som på grund av sin röda färg skämtsamt kallas för Röde orm, går det nu att se in i mynningen på tunneln, som går i samma färg invändigt som Röde orm och för tankarna till ett blodomlopp. Ett av de arbetsmoment som görs i höst är att riva de temporära spontväggarna, som totalt består av cirka 250 stålrör med en diameter på 1,5 meter. Det är ett komplicerat arbete som innebär att 32 gavelrör kapas av med 15 meter medan resterande rör kapas vid tunneltaket. Eftersom de 32 gavelrören vart och ett väger 15 ton skär en robot av varje rör under tunnelns botten och de lyfts bort med hjälp av en kran. När spontväggarna rivits kan hela tunneln kopplas ihop till en sammanhängande enhet och