Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR man kommer att kunna sätta igång med inst
allationsarbeten inne i tunneln. Under hösten kommer man också bland annat att bygga klart Tingstadsmotet och anslutningarna till Marieholmstunneln, samtidigt som alla betongarbeten för tunneln blir klara och man börjar asfaltera och linjemåla inne i tunneln. Marieholmstunneln ska öppna för trafik vid årsskiftet 2020/2021 och den tekniska livslängden är beräknad till 120 år. n FAKTA Marieholmstunneln - Beräknas kosta 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå - Blir knappt 500 meter lång - Har två tunnelrör, som vardera har en fri höjd på 5,1 meter och en fri bredd på 12,9 meter - Har tre körfält i vardera riktningen - Väger 250 000 ton (lika mycket som 1000 blåvalar) - Består av tre sammanfogade tunneldelar (döpta till Göta, Tina och Marie) - Har en planerad hastighet på 70 kilometer timmen - Ska vara klar att tas i trafik årsskiftet 2020/2021 - Har en teknisk livslängd beräknad till 120 år www.spd.se, info@spd.se 0224 - 138 10 SikaProof® A+ NYA GENERATIONENS VATTENTÄTNINGSMEMBRAN Fullt vidhäftande membran som skyddar din konstruktion i över 100 år. www.sika.se/sikaproof NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 29