Nordisk Infrastruktur 1
NYA TUNNELBANAN Station Barkarbystaden på blå lin
jen. Bild: Region Stockholm White Arkitekter Jätteprojektet igång men satsningen redan mycket dyrare än beräknat Text: Annika Wihlborg Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana är en historisk satsning på att skapa en hållbar och attraktiv kollektivtrafik i en region med stark tillväxt. Utbyggnaden har redan börjat och sammanlagt kommer 2 mil spår och 12 stationer att byggas. Utbyggnaden av tunnelbanan är det största infrastrukturprojektet i Stockholmsregionen på många år, en framtidssatsning som länkar ihop och skapar tvärförbindelser mellan olika delar av staden. 30 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 I mitten av november kom nyheten att utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm ser ut att bli nio miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat, 32 miljarder i stället för 23 miljarder kronor. Den främsta orsaken till kostnadsökningarna är en rad tillkommande samhällskrav, främst skärpta nationella krav på miljö-och säkerhetsområdet. En annan orsak till kostnadsökningen är att det har tagit längre tid än beräknat att hitta lösningar som kommunerna och framförallt Trafikverket har kunnat godkänna. De skärpta kraven innebär även att byggtiden bedöms bli längre än tidigare beräknat. Enligt Niklas Bergman, förvaltningschef för den nya tunnelbanan på Region Stockholm, handlar det om en byggtid för tunnelbanan till Arenastaden Niklas Bergman, förvaltningschef för nya tunnelbanan på Region Stockholm. Bild: Region Stockholm