Nordisk Infrastruktur 1
NYA TUNNELBANAN Karta över Stockholms nya tunnelb
ana. och till Barkarby på åtta år och för tunnelbanan till Nacka, Södermalm och Söderort tio år. Tre arbetstunnlar byggs i Barkarby I mars 2019 togs första spadtaget till den första nya tunnelbanelinjen i Stockholm, då var det nämligen dags för byggstart för blå linje mot Barkarby, som skapar nya resmöjligheter på tvären till bland annat Kista och Solna. Tanken är att Barkarby ska bli ett kollektivtrafiknav med buss, tunnelbana, pendeltåg och framtida regionaltåg. Under sommaren och hösten låg fokus på att spränga ut de tre arbetstunnlar som behövs i projektet. En arbetstunnel byggs i Veddesta industriområde, en vid Robothöjden på Barkarbyfältet och en vid landningsbanan på Barkarbyfältet. Tunneln i Veddesta, som totalt ska bli 210 meter, hade i början av november nått över 140 meter under jorden. Enligt Anna Nylén, projektchef för blå linje mot Barkarby, inleds arbetet med huvudtunneln för blå linje mellan Akalla och Barkarby våren 2020. I projektet ingår även att Barkarby pendeltågstation ska få ytterligare en stationsbyggnad. Byggnaden integreras med den nya Veddestabron och blir en station för både tunnelbana och pendeltåg. Trafikverket arbetar med en del av tunnelbanans kommande biljetthall på den plats där den nya stationen ska byggas. Trafikstarten på blå linje mot Barkarby, som kommer att bestå av statio3 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Hagastaden får en egen tunnelbanestation. Bild: Region Stockholm &Rundquist 3D HOUSE