Nordisk Infrastruktur 1
ANNONS FFU - syntetisk sliperteknologi FFU – glas
fi ber. Newark-korsningen i Storbritannien. År 1980 installerades för första gången syntetiska sliprar av fabrikatet FFU® (Fiber-reinforced Foamed Urethane) på den japanska järnvägen. De testades av RTRI (Railway Technical Research Institute) 1985, 1990, 1996 och 2011 för att kontrollera långsiktig teknisk prestanda. År 2011 skickades RTRI ett brev till japanska järnvägar som sade att testet 2011, efter 30 år i drift i spåranläggningen, visade att FFU® säkert kan användas under de kommande 20 åren. FFU®:s syntetiska sliprar tillverkas med hjälp av pultrusions-extruderingsteknik. Detta produktionssätt har garanterat en jämn, hög kvalitet på vår ISO-certifi erade produktion med överensstämmande materialegenskaper från start. Tack vare tillverkningsprocessen är FFU®:s syntetiska träämnen icke-porösa och kan levereras i valfri längd upp till 12 meter. Därför tillhandahåller FFU® kunden en mycket större säkerhet när det gäller materialbeteende i praktisk användning jämfört med naturträ. På grund av den slutna materialstrukturen absorberar FFU® inte vatten. Dessutom har materialet mycket hög kemisk beständighet mot oljor, smörjmedel och föroreningar. I ballastbädden har undersidan av det syntetiska träet samma egenskaper som en träsliper. Betydligt bättre tekniska egenskaper möjliggör också bättre optimering av tvärsnittet. Till exempel kan FFU®sliprar användas som platta sliprar med en höjd av 10 cm, som 14 eller 16 cm höga växelsliprar eller som brosliprar i olika tvärsnitt. Att materialet är lika lättbearbetat som trä möjliggör också specialdesignade sliprar som i Newark-korsningen i Storbritannien (se bild). Att arbeta med FFU® är jämförbart med att arbeta med lövved; oavsett om det gäller sågning, borrning, fräsning eller hyvling är arbetsmomenten jämförbara med lövträarbete. TNO i Nederländerna testade FFU®:s syntetiska trä och jämförde det med olika bearbetningsprocesser av lövträ. TNO har genomfört en bred studie av olika lövträbearbetningar. Det visade sig att koncentrationen av inhalerbart damm vid bearbetning med FFU®:s syntetiska trä i allmänhet är lägre än vid arbete med lövträ. Slutligen testades FFU® på 1980-talet av Japanese Food Research Institute och därför kan FFU® användas i dricksvattenområden. Godkännanden har erhållits i Tyskland, Schweiz, Österrike, Europa, Storbritannien och Slovenien. De senaste större projekt i Europa genomförs i Sverige (Strömsborgsbron i Stockholm), i Storbritannien (korsningen Newark), i Frankrike (för RATP-växlar i ballastfria spår, samt i Tyskland (på fl era broar för DB). Kontakt: Sekisui Chemical GmbH, Düsseldorf (Tyskland) Epost: contact@sekisui-rail.com / www.sekisui-rail.de Strömsborgsbron i Stockholm. RATP:s växlar i Frankrike i ballastfria spår.