Nordisk Infrastruktur 1
NYA TUNNELBANAN Järla station kommer att ligga på
blå linjen mot Nacka. Bild: Region Stockholm Sweco nerna Barkarby och Barkarbystaden, planeras till 2026. Snart dags för byggstart för blå linje mot Nacka Tunnelbanans befintliga blå linje ska förlängas österut från Kungsträdgården till Nacka. Här byggs den nya stationen Sofia på östra Södermalm. Från station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll. Den ena förgreningen av blå linje går österut till Nacka via de nya stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka. Hela sträckan byggs under jord. Vid de tre nya stationerna som kommer att ligga i Nacka kommun utvecklas viktiga knutpunkter som stärker kollektivtrafiken i hela Stockholmsregionen. Vid framtida station Nacka byggs en ny bussterminal för byten mellan delar av Nacka- och Värmdöbussarna och tunnelbanan. Planerad byggstart för denna linjeförlängning är i början av 2020. Byggtiden är 10 år och trafikstarten planeras till 2030. Den andra förgreningen av blå linje från Sofia fortsätter söderut till Gullmarsplan, Slakthusområdet och Sockenplan. För närvarande pågår markundersökningar, Visionsbild över Slakthusområdet entrén vid Hallvägen Bild Region Stockholm och Sweco installation av grundvattenrör och anläggning av en arbetsväg vid trafikplats Skvaltan i Nacka. Arbetsvägen behövs för att kunna bygga station Nacka och beräkna stå klar i december 2019. I oktober 2019 överklagade en fastighetsägare på Blasieholmen i centrala Stockholm den järnvägsplan som behövs för att kunna börja bygga tunnelbanan till Nacka och Söderort. Överklagandet drogs dock tillbaka ett par veckor senare. Anbudsgivningen om att bygga en av de tre arbetstunnlarna för blå linje till Nacka vanns av China RailNORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 3 7