Nordisk Infrastruktur 1
NYA TUNNELBANAN Visionsbild över Nacka entrén vid
Jarlabergsväen Bild: Region Stockholm och Sweco way Tunnel Group, ett av världens största byggföretag och ett bolag med mycket lång erfarenhet av att bygga just tunnlar. Markarbeten och ledningsomläggningar pågår längs med gula linjen Ytterligare en ny tunnelbanelinje byggs mellan Odenplan och Arenastaden. Den nya linjen får färgen gul och knyts samman med gröna linjen vid Odenplan. Utmed gula linjen byggs tre nya stationer: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden. Från Odenplan fortsätter tåget söderut på Gröna linjen spår. Hur långt söderut Gula linjen kommer att gå är ännu inte bestämt, möjliga slutdestinationer är Gullmarsplan, Farsta eller Skarpnäck. Gula linjen består av sammanlagt 4,1 kilometer nya spår med en planerad byggtid på åtta år. För närvarande pågår markarbeten och ledningsomläggningar i Solna samt geotekniska undersökningar i Norra stationsområdet. I anslutning till den nya tunnelbanestationen Södra Hagalund kommer nya stadskvarter växa fram med en blandning av bostäder och arbetsplatser. Station Hagastaden gör det bland annat lättare att snabbt och smidigt resa till Karolinska Universitetssjukhuset från de södra delarna av Stockholm. Planeringen av linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö inleds 2020 Ytterligare en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, planeras också. I början av 2020 kommer arbetet med att planera den nya linjen att inledas. Den nya linjen ska få sex stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Både den exakta dragningen av linjen och stationsplaceringarna kan komma att ändras under utrednings- och samrådsperioden. Under 2020 ska C30 tåget från Bombardier kommer att användas på nya tunnelbanan. 38 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 man bland annat arbeta med att hitta den optimala dragningen och de optimala stationslägena för hela linjen, så tunnelbanan kan komma till så stor nytta som möjligt för de framtida resenärerna. n FAKTA Utbyggd tunnelbana behövs eftersom Stockholm växer kraftigt. Länet ökar med cirka 35 000 personer per år och väntas ha 2,6 miljoner invånare år 2030. 82 000 nya bostäder kommer att byggas längs nya tunnelbanan. 170 000 fler påstigande kommer att kunna åka med den nya tunnelbanan varje dag. Budgeten för Stockholms nya tunnelbana uppgår i dagsläget till 32 miljarder kronor. Blå linje som förlängs från Akalla till Barkarby förlängs med cirka 4 kilometer. Samtliga spårtunnlar byggs i berg. Resan mellan Barkarby och Kista kommer att ta 9 minuter när den nya tunnelbanelinjen står klar. Byggtiden är cirka 6 år för tunnelbanan till Barkarby. 2 000 resenärer beräknas stiga på varje timme i rusningstrafik vid Barkarbystaden år 2030. Gul linje, som byggs mellan Odenplan och Arenastaden, består av sträcka på 4,1 kilometer. Samtliga spårtunnlar byggs i berg. 6 minuter kommer resan att ta mellan Arenastaden och Odenplan. 4 300 resenärer beräknas stiga av varje timme under rusningstrafik vid Hagastaden år 2030. Stationens placering i Arenastaden gör det möjligt att förlänga den Gula linjen norrut i framtiden. Byggtiden uppskattas till mellan 7 och 8 år. Blå linje förlängs i söder från Kungsträdgården till Nacka och till Söderort. Hela sträckan byggs under jord. Byggtiden uppskattas till mellan 7 och 8 år. Tunnelbanans nya sträckning under Saltsjön byggs helt i berg och passagen under Saltsjön blir väldigt djup. Det gör att station Sofia byggs cirka 100 meter under jord. Istället för rulltrappor kommer stora, snabba, ljusa hissar att ta resenärerna upp eller ner på cirka 30 sekunder. 3800 resenärer beräknas stiga på varje timme i Nacka under rusningstrafik år 2030. 12 minuter blir restiden mellan Nacka och T -Centralen.