Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL 2019 Kompositslipers lätta som trä Ty
ska Kraiburg Strail demonstrerade en ny typ av slipers tillverkad av ett kompositmaterial på Nordic Rail. – Den är lika att hantera som trä. Man kan skära i den och borra hål i den. Och man behöver ingen mask på sig för att arbeta med den eftersom den inte släpper ut några fina partiklar, berättade Hubert Mayer, area sales manager på Kraiburg Strail. Men är kompositslipern lika stark som traditionella slipers, kan man fråga sig. - Den klarar 22,5 tons axellast men har testats i ett stålverk i Tyskland där den klarat 40 tons axellast, men det är den inte godkänd för berättade en stolt Hubert Mayer. Fr.v. Lasse Jonasson, Copenhagen Institute for Futures Studies, Stein Batalden, Norska järnvägsdirektoratet, Irene Johansen, Bane NOR, Juliana Pyron, Trafikverket, Magnus Ringqvist, projektledare för Elmia Nordic Future Transport Summit, Lukas Bach, SINTEF Norge, Thomas Bruun Jessen, Bane Danmark. Foto: Simon Matthis Norden tar plats Nordic Rail i år fokuserade på samverkan över gränserna i Norden, då i första hand med Danmark och Norge. Det handlar bland annat men inte bara om hur man kan underlätta gränslös tågtrafik. Magnus Ringqvist, projektledare för Elmia Nordic Future Transport Summit, inledde Nordic Rails seminarieprogram med en liknelse. – Transportsystemet är samhällets blodomlopp så är mässor dess träningsläger som hjälper att orka mer genom att höja syreupptagningsförmågan, sade han. Transportsystemetets stora utmaningar som fossilfrihet och klimatmål är inget något land klarar på egen hand, poängterade Magnus Ringqvist. Sedan följde en exposé av vad som händer i Danmark, Norge och Sverige – med mycket brett fokus – på transport- och järnvägsområdet. RailOne håller spårvidden Du har kanske sett dem i Tyskland - järnvägsspår utan synliga sliperblock, helt dolda som de är av ett betongskikt. På Nordic Rail demonstererade företaget Rail One systemet med sliperklossar som hålls på plats med schackverksarmering och är helt inbäddade i betong. – Det håller spårvidden på ett stabilt sätt, säger Alexej von Glaseknapp på Rail One och tillägger: – I Sverige tittar myndigheter på de här väldigt robusta systemen som ska hålla väldigt lång tid. Alexej von Glaseknapp tror att systemet har goda chanser att användas för höghastighetståg. Han påpekade att det är flexibelt nog att användas för broar och tunnlar också. Betongslipers anpassade för höghastighetståg Consolis heter ett stort franskt betongföretag som ställde ut betongslipers på Nordic Rail. – Betongslipers håller mycket längre än träsli44 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 pers och kräver väldigt mycket mindre underhåll, säger Kenneth Lin, Consolis. Betongsliprarna har testats i 574 kilometer i timmen, alltså för höghastighetståg i extra höga hastigheter.