Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL 2019 Framtidens järnväg på Nordic Rai
l En av de mest strategiskt placerade montrarna på Nordic Rail hade ett projekt som heter Framtidens Järnväg. Det är ett treårigt projekt som ägs av Nässjö Näringsliv AB och syftar till att stärka samarbetet mellan akademin och näringslivet. – Huvudsyftet med projektet är att stimulera till samarbeten mellan näringslivet och akademin, berättade Hans-Inge Almgren, projektledare på Nässjö Näringsliv. Vad har akademin att vinna på det? – De kan ha jättesvårt att få fram verklighetsbaserade projekt för sina studenter och får ”hitta på” examensarbetet och projektarbeten. Och näringslivet? – Många företag i branschen är väldigt små och har kanske inte tillräcklig kompetensnivån inom till exempel HR och ekonomi, så att de har brister där. Där skulle akademin kunna vara med och hjälpa till. Kabelrör i välbesökt monter Det småländska företaget Greenpipe hade en välbesökt monter på Nordic Rail. Här visade man kabelskyddsrör. Eric Gröön, Greenpipe, berättade att man återvinner plastmaterialet för att tillverka nya rör. - De används för att bygga nytt men på järnvägen är det ofta tillfälliga lösningar, sade Eric Gröön, Greenpipe. De mäter spåret med oöverträffad Italienska Zephir ville träffa slutanvändare Italienska Zephir, som demonstrerade växellok på mässan, var ute efter att träffa slutanvändare på Nordic Rail. Det berättade Christian Ferrari på Zephir. precision Nederländska Fugro visade upp ett mätinstrument som monteras ombord mellan person - tågsvagnar och mäter spårets position med mycket hög noggrannhet. – Vi kan beräkna spårets position med mycket Zephir är en av Europas största tillverkare av växellok och enligt Christian Ferrari är multimiljardären Warren Buffet nu en majoritetsägare i företaget. hög noggrannhet och även mäta hur spåret rör sig, sade Jurriaan Bensch på Fugro. Med hjälp av punktmoln tas en virtuell 3Dmodell av hela järnvägskorridoren. Systemet gör det till exempel lättare för järnvägsunderhållet att planera åtgärder. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 45