Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL 2019 Tokyo och Utrecht förebilder för
Köpenhamns centralstations förnyelse Thomas Bruun Jessen, planeringsdirektör på Bane Danmark, berättade om vad som händer i Danmark inom järnvägen de närmaste åren. Målet är att hela järnvägen ska elektrifieras. – Det är en förutsättning för att den ska vara miljövänlig. En annan vision är att minska restiderna mellan Danmarks största städer. Det handlar om restiderna mellan Köpenhamn – Odense, Odense – Torsten Schwanz, Björn Johansson och Martin Saetha på Kluber Lubrication. Foto: Simon Matthis Nytt smörjmedel lanserades på Nordic Rail Ett nytt smörjmedel för vagnsdörrar lanserades förra året på Innotrans i Berlin och på årets upplaga av Nordic Rail. Barrierta L 25 DL Dispers heter produkter som ser till att vagnsdörrarna stängs på ett smidigt sätt. – Om det är för kallt ute finns det annars en risk att inte dörrarna når sin slutposition och då startar inte tåget, sade Torsten Schwanz på Kluber Lubrication. Smörjmedlet har också skydd mot UV-strålning vilket gör att gummilisten inte blir hård och krackelerar. Aarhus, Aarhus-Aahlborg samt Odense-Esbjerg. – Det ska ta max en timme mellan de städerna, sade Thomas Bruun Jessen. Centralstationen i Köpenhamn kommer också att genomgå stora förändringar. Som inspirationskällor för förnyelsen tittar man på Tokya och Utrecht. Thomas Bruun Jessen tog också upp utbyggnaden av ERTMS, ett projekt som kommer att gå lös på 20 miljoner kronor de närmaste 11 åren. VälkoVä kommen till alla geoteknikers årliga branschdag sedan 1978! 78! www.grundlaggning sdagen.n u TORSDAG 12 MARS 2020 STOCKHOLMSMÄS SAN ÄLVS JÖ För anmälan till PARTNERFÖRETAG: utst ällningen besök www .omnium.s e NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 47