Nordisk Infrastruktur 1
BROAR Den nya Hisingsbron blir lägre och kortare
än den nuvarande Götaälvbron, vilket i kombination med att den bland annat får bredare gång- och cykelbanor ska göra det lättare att ta sig över älven. Illustration: Göteborgs Stad/Tomorrow bostäder, arbetsplatser, gröna stråk, restauranger och caféer vid älvstränderna både i Centralområdet och vid norra brofästet. Visionen för den nya bron, som är en central del i den pågående utbyggnaden av Göteborgs innerstad, är att den ska ge mer till samhället och invånarna än en fysisk förbindelse över älven. - Stadens tanke är att knyta samman människorna på Hisings- och centrumsidan, därför blir den här bron väldigt annorlunda. Den ska inbjuda till att ta sig upp ovanför älven för att promenera eller stanna och se på utsikten från balkonger med sittbänkar. Den ska belysas väldigt snyggt och man har lagt mycket kraft på en arkitekttävling för att få en vacker bro - tanken är att den ska bli en ikon för Göteborg, säger Henrik Gerber, som är projektchef för konsortiet där Skanska och MT Højgaard tillsammans bygger bron. Under vattenytan är stålrörspålar borrade och slagna ner till berg. Illustration: COWI NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 49