Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Trafikverkets planering av Ostlänken lig
ger fast Text: Peter Höök Tidigare i veckan kom Riksrevisionens granskning av planeringen av nya stambanor. Trafikverket välkomnar Riksrevisionens granskning. Regeringen är samtidigt tydliga med att Trafikverkets uppdrag att bygga Ostlänken ligger fast. Syftet med Riksrevisionens granskning har varit att undersöka om statens planering av höghastighetsjärnväg har genomförts på ett förutsättningslöst sätt i enlighet med riksdagens och regeringens intentioner. Fokus för granskningen har varit att granska om planeringen har skett i enlighet med de politiska intentionerna och tar inte ställning till om den ska byggas eller inte. – Riksrevisionen har haft synpunkter på beslutsordningen för utbyggnaden av nya stambanor, och menar att beslut om projekt har fattats Program Ostlänken är fastställd i nationell plan av regeringen. Foto: Trafikverket före en utbyggnad av ett helt system. Riksrevisionen anser också att fler alternativa lösningar till ett system med nya stambanor först borde ha uträtts. Riksrevisionen rekommenderar regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att förutsättningslöst utreda vilka brister som finns i förhållande till de transportpolitiska målen, och vilka alternativa lösningar som finns för att åtgärda bristerna. Det är regeringen som bestämmer hur rekommendationerna ska hanteras, och det kommer regeringen att meddela riksdagen. Trafikverket uppdrag utgår från politiska beslut, och program Ostlänken är fastställd i nationell plan av regeringen. Enligt infrastrukturministern ligger dessa beslut fast. Trafikverket kodifierar hela svenska järnvägsnätverket Text: Peter Höök Kodifiering är ett hett ämne inom Järnvägssverige just nu. Detta beror på att Trafikverket för närvarande bedriver ett projekt där de satsar på att till T20 kodifiera hela nätverket i Sverige, precis som Norge och många andra länder i övriga Europa gjort. Det betyder att de kartlägger vilka lastbärare man kan transportera utan hinder på olika relationer i järnvägsnätet i Sverige. Kodifieringen består av tre huvudsakliga komponenter. Den garanterar att trailern i sig är konstruerad enligt regelverket för att tillåtas lyftas upp på järnvägsvagn och transporteras på järnväg. Den garanterar också att trailern blir ordentligt lastningssäkrad då kodifieringen talar om vilken vagn som krävs för enheten samt hur vagnen ska vara inställd för den specifika trailern. Olika vagntyper är alltså kompatibla med olika typer av trailers. Kodifieringen garanterar också att profilen är definierad enligt den kod som trailern eller växelflaket har, dvs. inmätning kommer inte behövas längre. Sammanfattat, märkningen på trailern eller växelflaket matchas med märkning på vagnen och kravet om inställningar. Därmed är lasten säkrad, håller sig inom viss storlek och kommer kunna transporteras utan att vara specialtransport på, av Trafikverket, angivna sträckor. 6 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Nu ska hela järnvägsnätverket i Sverige kodifieras. Foto: Green Cargo Utmaningen blir för transportörerna att kodifiera sina lösa lastbärare, om de inte redan är det. Kunden behöver också på förhand veta vilken enhet de bokar för transport och vad enheten har för P/C kod med eventuella kompatibilitetsbokstäver. För terminaler handlar det om att kunna ta emot kodifierade beställningar och genomföra lastning enligt kodifiering. Green Cargo förbereder sig nu för att ta emot kodifierade beställningar. Det kommer att ske genom att informera kunder, utbilda kundmottagare, utbilda driftcenter och planeringsavdelning. Utveckla IT-system för orderhantering, IT-system för rapportering till OPERA samt IT-system för kommunikation om kodifiering med Terminaler.