Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG 160 meter hög bro öppnad i Tyskland Text:
Markku Björkman Hochmosel-bron nära Zeltingen-Rachtig i tyska delstaten Rheinland-Pfalz, som öppnades den 21 november för biltrafik, är 1,7 kilometer lång och 160 meter hög. Därmed är den Tysklands näst högsta bro. Hochmosel-bron är en del av den federala motorvägen nummer 50 och den nya, cirka 25 kilometer långa autobahnsträckan Hochmoselkorsningen mellan regionerna Hunsrück och Eifel. Den som betraktar bron i något längre perspektiv upptäcker en ny, betydligt snabbare förbindelse mellan Benelux-länderna och tyska Rhen-Main-området. Under den 8 år långa byggtiden betraktades bron och autobahnkorsningen i dess närhet som den största brobyggnadsplatsen i Europa. Ursprungligen skulle bron ha varit klar redan 2016, men man var tvungen att senarelägga öppnandet flera gånger. Byggarbetena för bron mellan Ürzig och Zeltingen-Rachtig började 2011. De allra första planerna gjordes för fyrtio år sedan, men genomfördes aldrig som planerat. Hochmosel-bron byggdes med hjälp av så kallade tidsskiftmetoden med nya innovativa överföringssystem. Prefabricerade brodelar, som monterades på Hunsrücks-sidan, ”knuffades” sedan över dalen med hjälp av pressar och glidlager. Den nya bron är högre än Kölnkatedralen. Ännu högre är bara Kochertal-bron vid motorvägen A6, som sträcker sig upp på 185 meter över dalbotten. Foto: Wikipedia, kredit: Peulle Totalt användes cirka 33 000 ton stål. Avståndet mellan de tio betongpelarna i balkbron uppgår till 210 meter. Detta är det största avståndet i världen som någonsin har använts i samband med detta slags brobygge. Den federala regeringen investerade cirka 175 miljoner euro i byggandet av denna megabro, vilket blev 45 miljoner euro mer än ursprungligen kalkylerades. Kostnaderna för de generella åtgärderna beräknas till 483 miljoner euro. Federala, statliga och regionala politiker loFas två inleds för Varbergstunneln Text: Peter Höök Järnvägen längs Västkustbanan breddas med dubbelspår och i samband med det får Varberg en tunnel som leder tågtrafiken under stan. Järnvägen har legat som en barriär mellan staden och havet och begränsat möjligheterna för stadsplaneringen. Nu skrivet Atkins kontrakt med Implenia för detaljprojektering och byggstöd av Fas 2 för Varbergstunneln. Detaljprojekteringen ska vara klar 2023 och hela projektet beräknas vara klart 2025. Atkins har tillsammans med andra underkonsulter genomfört projektering av Fas 1 för Varbergstunneln. Under Fas 1 upprättades handlingar som underlag för att vår kund Implenia och Trafikverket kunde komma till en överenskommelse vordar den nya Hochmosel-bron som ett viktigt infrastrukturprojekt. Kritikerna ser en bro som vanställer landskapet i den vackraste delen av Moseldalen och vinodlarna i de närliggande vinodlingsområdena fruktar att skuggan från bron minskar deras skörd. Många anser också att bron är överdimensionerad. Användningsprognoserna varierar mellan 13 000 och 25 000 fordon dagligen, vilket av trafikexperterna karakteriseras som ”knapert.” Varbergstunneln. Illustration: Abako om riktpris och genomförandeplan för entreprenaden. Nu har Atkins, som en av fler underkonsulter fått förtroendet att även genomföra Fas 2 som omfattar detaljprojektering för byggnationen. – Vi är stolta över att få fortsatt förtroende för projektering och byggstöd i samband med det pågående arbetet av Varbergstunneln. Att få uppdraget är ett kvitto på att Implenia värdesätter vår kompetens och att vi levererar i tid med hög kvalitet, säger Johannes Erlandsson, vd på Atkins Sverige. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 9