Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN Stefan Johansson framför
sin Ferrari 158/85 inför starten av debutloppet för stallet, vid Portugals Grand Prix 1985. vet vad han pratar om. Lill-Lövis är fortfarande den svensk som senast stod på prispallen efter ett Grand Prix. En bedrift han mäktade med tolv gånger i kamp mot flera av sportens legendarer. Det finns ett missförstånd om LillLövis som det är hög tid att reda ut. Många svenskar har placerat honom i ett fack – F1-föraren som aldrig vann. En kille vars största framgångar var just missade GP-segrar med Ferrari och McLaren. Faktum är att det är Porsche som går likt en röd tråd genom Stefans historia och det råder ingen brist på framgångar. Tvärtom. – Porsche var en jättestor del i min karriär. Pallplatserna för McLaren togs ju med Porsche-motor! Relationen inleddes redan när jag körde grupp C, i en Porsche 956. Under den perioden vann Stefan bland annat den prestigefyllda 12-timmarstävlingen i Sebring. Störst av allt är såklart triumfen i 24-timmars på Le Mans 1997 tillsammans med Michele Alboreto och Tom Kristensen. – Det finns tre race som alla vill vinna. Monaco Grand Prix, Indy 500 och Le Mans. Vi hade ett bra team och en bra bil med motor och växellåda från Porsche. Vi tog pole position och hade bra fart i hela tävlingen. Ingen gjorde några misstag. Le Mans är en av få riktiga racerbanor som finns kvar. Porsche-kurvorna, hela den sektionen, är bäst i världen. Sätter man den perfekt är det en sån kick. Då är det pam-pam-pam i varenda apex och det går att hålla full gas hela vägen. Man klarar det bara en gång på 24 timmar. Efter alla ”nästan-segrar” i F1 måste det ha varit en befrielse att äntligen vinna en av sportens största tävlingar? – Det var en otrolig lättnad, och samtidigt ett antiklimax. En timme efter målgången hade alla dragit. Tom Kristensen och jag satt på vårt risiga hotell och delade en skinkmacka. Det var så vi firade segern i Le Mans! Dagen lider mot sitt slut. Om några timmar ska Stefan åka vidare till Växjö och besöka sin mamma. Sedan tar han flyget tillbaka till Los Angeles. Innan vi skiljs åt kommer samtalet in på Porsche Taycan Turbo och nu är det Stefan som ställer frågorna. – Den sätter helt klart en ny standard. Vad är det för range på full laddning och är det lätt att hitta laddare i Sverige? I Los Angeles finns det fyra-fem laddare vid nästan varje snabbköp. Vi informerar om att Porsche Taycan Turbo har en maximal räckvidd på 450 kilometer med fulladdade batterier (enligt WLTP). Det finns idag fler än 8 500 laddpunkter i Sverige där man kan ladda sin helelektriska Porsche och utbyggnaden av infrastrukturen går snabbt. Han verkar nöjd med svaren. Kanske blir det fler bilar från Zuffenhausen i Stefan Johanssons garage framöver. 29 FOTO MOTORSPORT IMAGES