Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN UTVECKLING orsche har redan ett a
v bilvärldens mest rigorösa testprogram för att se till att varje ny modell klarar av alla de utmaningar den kan komma att stöta på. Med nya Porsche Taycan har man tagit testandet till en ännu högre och mer extrem nivå. Testerna har tagit bilarna till norra Finland, strax intill polcirkeln, för att prova kördynamik på snö och is och för att se hur batterierna klarar sig i extrem kyla. I Dubai har man gjort uthållighetstester i extrem värme. Och så vidare. Totalt har bilarna besökt 30 olika länder, inklusive Kina, USA och Sydafrika, för att hitta tuffast möjliga terräng- och klimatutmaningar. Bland annat har bilarna utsatts för ökentorr luftfuktighet på 20 procent ända upp till 100 procent. Bilarna har hårdkörts på nivåer från 85 meter under havsytan upp till bergspartier på 3 000 meters höjd. – Innan produktionsbilarna når konsumenterna kommer våra testbilar att ha kört sex miljoner kilometer, alltså nästan 1 000 varv runt jorden. Och testresultaten visar att Taycan på alla sätt är en riktig Porsche, 32 Porsche Taycan har utsatts för stekande hetta i Sydafrika och isande kallt klimat i Finland och i Sverige under de tuffa testerna innan serieproduktionen startade. säger Stefan Weckbach, produktchef Porsche Taycan. Totalt har bilarna utsatts för mer än 1 000 laddcykler med olika laddningsteknologier, och ett team på ungefär 1 000 personer, med testförare, tekniker och ingenjörer, har följt bilarna jorden runt. STUTTGART TUR OCH RETUR Bland andra tuffa tester bilarna utsatts för märks ett uthållighetstest i högt tempo på cirkelformade banan Nardò i Italien. En förproduktionsbil avverkade 343 mil under 24 timmar, vilket ungefär motsvarar Stockholm–Stuttgart tur och retur, endast med korta stopp för batteriladdning och förarbyten. Lufttemperaturen nådde som mest upp till 42 grader och bantemperaturen hela 54 grader. – Taycan klarade det här ambitiösa testet helt utan problem, och resultatet visar det unika 800-voltssystemets fördelar, säger Stefan Weckbach. En annan uppmärksammad prövning för den nya bilen handlar om upprepade accelerationer utan att tappa effekt. På en flygplatsraka vid Lahr i södra Baden-Württemberg utsattes en förproduktionsbil för uppgiften att accelerera från 0 till 200 km/h 26 gånger i rad. Testresultaten visar att tiden mellan den snabbaste och den långsammaste accelerationen endast var 0,8 sekunder, alltså knappt någon mätbar prestandaförlust alls. Snittiden för sträckan blev 9,8 sekunder. Nya Porsche Taycan är helt enkelt förberedd på alla utmaningar den kan komma att ställas inför.