Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORTRÄTTET ”Hade jag inte blivit
racerförare hade jag förmodligen blivit revisor.” – Hade jag inte blivit racerförare hade jag förmodligen blivit revisor. Men jag har stor nytta av mitt siffersinne och matematiska kunnande även i racingen. Jag har lätt att hålla koll på sektortider och liknande. Porsche Motorsport har ett flertal kontrakterade erfarna och framgångsrika förare, men inför storsatsningen på Formel E föll alltså valet på Neel Jani och André Lotterer. – Att Porsche ville ha med André handlar mycket om att han redan kört Formel E och levererat, med ett flertal pallplatser. Han har visat att han kan prestera i den här serien, så han blir en måttstock för oss i teamet. Att de valde mig handlar nog mycket om att jag varit med i en liknande satsning från början en gång tidigare. Jag kom tidigt in i satsningen på 919 Hybrid och LMP1, så jag vet hur det är att som förare vara med och utveckla en helt ny bil och satsa på en ny tävlingsserie. André Lotterer anses ofta ha en ganska aggressiv racingstil, medan Neel Jani ses som mer precis och mindre yvig. – Jag skulle nog kalla min körstil metodisk och taktisk, där jag ser varje race som ett parti schack. Dels handlar det om hur jag är som person, men också om vad jag lärt mig under mina år med långloppsracing, som 24-timmars på Le Mans. Neel Janis relation till Porsche sträcker sig dock ända tillbaka till barndomen. – Pappa hade en Porsche 911 T när jag var liten, och han är en stor Porsche-fantast, så han är förstås lite extra stolt över att jag kör för Porsche. SEGER I LE MANS Mellan 2014 och 2017 körde Neel Jani Porsche 919 Hybrid och lyckades 2016 ta hem den totala förstaplatsen i Le Mans 24-timmarslopp tillsammans med Romain Dumas och Marc Lieb. Året efter, 2017, delade han faktiskt förarsäte med just André Lotterer och Nick Tandy. Tyvärr slutade just det loppet med att man tvingades bryta. Tidigare under karriären har schweizaren med framgång också tävlat i bland annat GP2, A1 Grand Prix och Champ Car. Under säsongen 2006 var han tredjeförare hos Toro Rosso i Formel 1. Ett av tävlingsbilen Porsche 919:s sista framträdanden var i form av den utvecklade versionen 919 Evo på klassiska banan Spa-Francorchamps. Där lyckades Neel Jani slå Lewis Hamiltons dåvarande banrekord, satt i en Formel 1-bil. – Jag glömmer aldrig den körningen. Jag var tvungen att ligga precis på gränsen för att lyckas. Det var verkligen människa mot 39