Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORTRÄTTET ”Vi tar racing till fo
lket, där de redan finns. Det är en fantastisk idé.” Neel Jani och hustrun Lauren. maskin, eller snarare att försöka förena människa och maskin. – Det är naturligtvis oundvikligt att folk jämför Formel E med Formel 1. Men det är två helt olika saker. Formel 1 handlar om att köra racingbilar runt en bana så fort som möjligt. Det elementet finns också i Formel E, men egentligen handlar den nya klassen om att utveckla teknologi som på sikt hamnar i vanliga bilar, och att visa hur vi kommer att förflytta oss i framtiden. Alltså att skapa förutsättningar för effektiv mobilitet. Även rent körtekniskt skiljer sig den nya tävlingsklassen från exempelvis Formel E och World Endurance Championship. – En stor skillnad är att i Formel E kör vi inte med slicks, utan med mönstrade allvädersdäck, så greppet blir inte lika bra, och du har inte den taktiska delen med att köra med olika hårdhet på däcken. Bilarna har heller inte lika mycket aerodynamiska detaljer som skapar downforce, vilket också påverkar greppet. Eftersom vi också kör på vanliga gator är det grövre asfalt och mer smuts på vägbanan. Men visst, i slutändan är en bil bara en bil. Den har fyra hjul och din uppgift som förare är att försöka komma först i mål. Alla utom två lopp, Berlin och Mexico City, går nämligen på vanliga gator inne i centrum av några av världens största metropoler. – Det är en fantastisk idé. Vi tar racing till folket, där de redan finns, istället för att folk ska behöva ta sig ut till banor som ligger långt bort. Men eftersom vi kör på vanliga gator kan de ju inte vara avspärrade i hur många dagar som helst, så det finns väldigt lite tid för tester på banan. Vi kommer i princip dit, kör racet och drar vidare till nästa stad. I samband med just ett av dessa lopp, säsongsfinalen i New York i 40 juli förra året, fick Neel Jani också chansen att på riktigt nära håll lära känna Porsche Taycan när han körde ett uppvisningsvarv i bilen. – Porsche sa åt mig att satsa hårt, att verkligen ge allt, och visst, det var ju inte min bil, så jag körde för fullt. Det var otroligt roligt, en fantastiskt dynamisk bil där man verkligen känner av märkets berömda DNA. ÄLSKAR LÄNGDSKIDOR Hemma i garaget utanför Bern har familjen, som består av amerikanska frun Lauren och 18 månader gamla sonen Maverick (”nej, namnet kommer inte från Top Gun utan från en namnbok vi bläddrade i, ha ha”), en Porsche 911 Carrera 4S och en Cayenne. Den sistnämnda används mest när Neel åker till österrikiska Seefeld för att leva ut sina andra stora passion, vid sidan av racingen. – Jag älskar att åka längdskidor och gör det så ofta jag kan. Det är bra allroundträning för kroppen, man får tid att samla tankarna och man får vara ute i den vackra naturen. Teamledningen kanske hellre hade sett att jag varit i gymmet i stället, i en miljö med mindre risk för skador. Men man måste leva också. Jag kan ju halka i duschen och bryta foten lika gärna som att jag trillar i längdspåret. Men snart kan det också stå en Taycan på garageuppfarten. –Det är en fantastisk bil, och jag kör ofta upp till Porscheanläggningarna i Zuffenhausen och Weissach, dit det är ungefär 30 mil, så då är räckvidden mer än tillräcklig. Så nästa Porsche blir säkert en Taycan.