Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORISKT T aycan presenteras me
d rätta som en nydanare inom Porsche. Men vad som kanske inte är känt för alla är att märkets verksamhet inleddes med elbilar. Ferdinand Porsche (1875–1951) gick ut hårt redan som 18-åring då han drog in elektricitet i föräldrahemmet. Han hade helt klart fått smak för den nya energikällan och såg av allt att döma framtidens bilism som eldriven. Redan 1898 var 23-årige Ferdinand Porsche medkonstruktör till elbilen Egger-Lohner C.2 Phaeton hos firma Béla-Egger i Wien. Den hade en så kallad oktagon-elmotor som gav mellan tre och fem hästkrafter. Det räckte till en toppfart på 25 km/h. Ett år senare, 1899, tog Ferdinand Porsche anställning hos vagnmakaren Ludwig Lohner & Co i samma stad. Där uppfann han en smått genial lösning för att driva fordon: navmotorn, det vill säga en elmotor som sitter i hjulet. På så sätt dubblerar hjulet sin funktion och är även rotor i elmotorn, medan statorn sitter fast monterad på navet. Tack vare de extremt låga effektförlusterna beräknas verkningsgraden till smått otroliga 83 procent. VÄRLDENS FÖRSTA Vid världsutställningen i Paris 1900 visades det första exemplaret av Lohner-Porsche Electromobile vars båda elmotorer i framhjulen gav 2,5 hästkrafter styck. Toppfart: 37 km/h. Men unge Ferdinand vilade inte på lagrarna, utan samma år presenterades världens första hybridfordon, ”Semper Vivus” (alltid levande). Eftersom batterierna vid den här tiden var tunga och hade mager kapacitet lät Ferdinand Porsche två encylindriga förbränningsmotorer på vardera 700 kubik och sammanlagt 6,5 hästkrafter via en generator producera elektricitet till navmotorerna. Ferdinand Porsche konstruerade även världens första fyrhjulsdrivna bil för persontransport, ”La Toujours Contente” (”den alltid nöjde”), med en navmotor på 14 hästkrafter i varje hjul. Med bara två drivande hjul, alltså sammanlagt 28 hästkrafter, slog Porsche rekord i ett race för elektriska fordon i österrikiska Semmering. Sträckan var tio kilometer och snittfarten mättes till 40,4 km/h med en toppfart på 60 km/h. Hybridbilen vann rallyt i Exelberg 1902 och 1905 nådde den batteridrivna bilen med två 30-hästarsmotorer en toppfart på över 130 km/h. Det skulle dröja till 2010 innan Porsche på nytt prövade lyckan med en hybridbil i tävlingssammanhang. 911 GT3 R Hybrid var en viktig källa till kunskap för utvecklingsteamet när bilen tävlade på Nürburgring med en 4.0-liters boxersexa på 480 hästkrafter som kompletterats med två elmotorer på sammanlagt 163 hästkrafter som drev framhjulen. Under inbromsning fungerade elmotorerna som generatorer och tog till vara rörelseenergin. 2010 debuterade även tillverkarens första hybridbil för gatbruk, Cayenne S Hybrid. En modell som banade väg för en ny era inom Porsche. Superbilen Porsche 918 Lohner-Porsche Semper Vivus, världens första hybridfordon, på provtur. Spyder visade 2013 att hybridteknik är revolutionerande inte bara för bränsleekonomin utan även för prestandan. Med en systemeffekt på 887 hästkrafter kunde den betvinga den 20,8 km långa Nordslingan vid Nürburgring på 6 minuter och 57 sekunder. Batteriet på 6,8 kilowattimmar (kWh) gör att 918 Spyder kan köras upp till 31 km på ren eldrift. Och vad säger tre raka vinster i 24-timmarsloppet vid Le Mans om hybridtekniken? Ja, det talar kanske sitt tydliga språk. Porsche 919 Hybrid vann 2015, 2016 och 2017. I slutet av 2017 hade prototypracern bärgat sammanlagt sex VM-titlar. DYRBAR FARKOST Än i dag kan det refereras till ”The Porsche-Lohner System” när hybrider kommer på tal. Produktionsmodellen, kallad LohnerPorsche Mixte, lär ha tillverkats i uppåt 300 exemplar. Men det var av begripliga skäl en mycket dyrbar farkost och endast de allra mest välbeställda medborgarna kunde hålla sig med en Lohner-Porsche. Tidigt blev även tävlingsverksamhet en viktig del i arbetet med att utveckla teknik för vanliga bilar. I samband med bilsalongen i Berlin 1899 kördes en fem mil lång tävling där Lohner-Porsche Electromobile kom etta. RÖTTER I TÄVLINGSBILAR Det hörs ibland tvivel om huruvida tävlingsverksamhet verkligen gör någon nytta för utvecklingen av de bilar vi kan köra i vanlig trafik. Låt oss bara konstatera att 919 Hybrid bygger på 800-voltsteknik, precis som Taycan nu revolutionerar elbilsvärlden med. Det fanns inga färdiga komponenter att köpa eftersom ingen annan gjort elbilar med 800 volts spänning. Allt har utvecklats inom Porsche – och det hade knappast varit möjligt om inte 919 Hybrid banat väg. Ferdinand Porsche hade nog aldrig kunnat ana vad som hände 120 år efter att han skapade sina första el- och hybridbilar. 53